13 اقدام ساده و کاربردی برای درمان خشکی دست

به گزارش وبلاگ ویکی، خشکی دست یک مشکل شایع است که چندان مهم به نظر نمی رسد، اما می تواند به شدت آزاردهنده باشد. در بیشتر موارد، این مشکل به دلیل شرایط محیطی ایجاد می گردد. شستن مکرر دست ها، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و برخی از بیماری ها هم می توانند باعث خشکی پوست شوند. خوشبختانه، راه های مختلفی برای درمان خشکی دست وجود دارد که در این مقاله از خبرنگاران مگ به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم. برای اینکه با دلیل خشکی دست و راه های نرم و لطیف نگه داشتن آن آشنا شوید، ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

13 اقدام ساده و کاربردی برای درمان خشکی دست

خشکی دست نشانه چیست؟

خشکی دست به این معنی است که پوست نمی تواند سبوم کافی فراوری کند، درنتیجه اندازه رطوبت آن کاهش می یابد. اگر پوست دست خشک باشد، به دلیل کاهش سطح کلاژن (پروتئینی که سلول های پوست را در کنار هم نگه می دارد) به سرعت پیر می گردد.

دلیل خشکی دست

رایج ترین عواملی که باعث خشک شدن پوست دست می شوند عبارتند از:

  • آب و هوا: در ماه های سرد سال و آب و هوای بسیار خشک احتمال خشکی دست بیشتر است. چون کاهش رطوبت هوا باعث خروج آب از پوست می گردد.
  • مسائل پزشکی: در افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی مانند دیابت یا لوپوس ممکن است گردش خون در دست کاهش پیدا کند که این باعث تحریک پوست می گردد. بعلاوه اگزما و پسوریازیس که با التهاب پوست همراه هستند می توانند به خشکی دست و ترک خوردن آن منجر شوند.
  • شرایط محل کار: افرادی که در بیمارستان کار می نمایند (مانند پزشکان و پرستاران) و سایر کسانی که باید به طور مکرر دست های خود را بشویند یا از مواد ضدعفونی نماینده استفاده نمایند، بیشتر از دیگران با مشکل خشکی پوست دست روبرو می شوند. چون شست وشوی بیش از حد می تواند روغن های طبیعی دست را از بین ببرد. گاهی اوقات ممکن است سیستم تهویه مطبوع ادارات هم دلیل خشکی دست باشد.
  • مواد شیمیایی: مواد شیمیایی موجود در ضدعفونی نماینده های دست، شوینده های دست، صابون ها، محصولات حالت دهنده مو و… هم ممکن است باعث خشک شدن پوست دست شوند. کارگران و آرایشگرانی که با مواد شیمیایی محرک سروکار دارند، بیشتر از دیگران این مشکل را تجربه می نمایند.

راه های درمان خشکی دست

اگر از خشکی دست رنج می برید، می توانید از راهکارهای زیر برای برطرف آن یاری بگیرید.

1. از مرطوب نماینده بهره ببرید

در طول روز، به خصوص هر بار که دست هایتان را می شویید، از یک مرطوب نماینده یا کرم دست خوب بهره ببرید تا رطوبت از دست رفته پوست جبران گردد. کرم های دست حاوی موادی هستند که رطوبت را از هوا به داخل پوست جذب می نمایند یا با تشکیل یک لایه نازک روی پوست مانع خروج آب از آن می شوند. برخی از روغن ها از جمله روغن نارگیل هم می توانند چنین تاثیری روی پوست دست داشته باشند.

2. از پوست خود محافظت کنید

نور خورشید می تواند پوست را خشک کند یا باعث سوختگی گردد. به همین خاطر، توصیه می گردد از تمام نواحی بدن از جمله دست ها در برابر نور آفتاب محافظت کنید. استفاده از ضدآفتاب روی پوست دست می تواند به جلوگیری از خشک شدن آن یاری کند.

3. درمان های شبانه را امتحان کنید

هنگامی که از درمان خشکی دست صحبت به میان می آید، راهکارهای شبانه از برترین روش هایی هستند که باید به آن ها اشاره نمود. برای انجام این کار، میزان زیادی لوسیون یا کرم مرطوب نماینده روی پوست دست بمالید و فورا دستکش بپوشید. استفاده از دستکش باعث می گردد مرطوب نماینده به طور کامل جذب پوست گردد. درنتیجه، صبح با دست های نرم از خواب بیدار می شوید.

4. روی دست هایتان آلوئه ورا بمالید

آلوئه ورا ضدباکتری و ضدالتهاب است و باعث تسکین پوست می گردد. شما می توانید ژل طبیعی آلوئه ورا را مستقیما از گیاه آن بگیرید و روی پوست دست بمالید یا از مرطوب نماینده های حاوی آلوئه ورا بهره ببرید.

5. از صابون استفاده نکنید

مواد شیمیایی که اغلب در صابون ها یافت می شوند می توانند باعث خشک شدن پوست دست شوند. در صورت امکان، باید از شستن بیش از حد دست ها با صابون خودداری کنید تا از خشک شدن آن ها جلوگیری گردد.

6. دستکش بپوشید

اگر دست های شما به طور مکرر با آب تماس دارند، از دستکش بهره ببرید. روبروه طولانی مدت با آب می تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد، رطوبت را از دست های شما خارج کند و باعث خشکی پوست گردد.

7. از دستگاه رطوبت ساز بهره ببرید

افراد مبتلا به مسائل تنفسی اغلب از دستگاه رطوبت ساز برای یاری به تنفس خود استفاده می نمایند. این دستگاه روی پوست هم تاثیر زیادی دارد و می تواند در محیط های خشک یا فصول سرد سال از آن محافظت کند. چون کمبود رطوبت را در محیط جبران می نماید. معمولا توصیه می گردد دستگاه رطوبت ساز را کنار تختخواب قرار دهید، با این حال می توانید از آن در سایر بخش های خانه هم بهره ببرید.

8. در خصوص ضرورت مصرف دارو با پزشک صحبت کنید

اگر به اگزمای شدید مبتلا هستید، ممکن است برای بهبود پوست دست هایتان به دارو احتیاج داشته باشید. در این شرایط، پزشک می تواند با توجه به شرایط شما استروئیدهای موضعی یا آنتی بیوتیک های خوراکی را تجویز کند.

9. درباره درمان با اشعه ماوراء بنفش با پزشک مشورت کنید

در صورت ابتلا به پسوریازیس شدید، درمان با اشعه ماوراء بنفش (UV) می تواند به بهبود پوست یاری کند. با این حال، قبل از امتحان کردن این روش ضروری است با پزشک صحبت کنید.

10. تحت نظر پزشک از کرم های قوی بهره ببرید

در برخی موارد، پزشک برای درمان پوست های بسیار خشک و پوسته پوسته، استفاده از لوسیون های مخصوص حاوی اسید لاکتیک یا اوره را توصیه می نماید. این مواد در درمان خشکی دست بسیار موثر هستند.

11. استرس خود را کاهش دهید

استرس در افراد مبتلا به اگزما باعث شعله ور شدن علائم بیماری می گردد. به همین خاطر، به این افراد توصیه می گردد با خودمراقبتی و کاهش استرس از خشکی پوست دست و سایر نواحی بدن خود جلوگیری نمایند.

12. دست هایتان را لایه برداری کنید

لایه برداری به حذف سلول های مرده پوست از روی دست یاری می نماید. تجمع سلول های مرده اغلب به پوست آسیب می رساند و به خشکی و ترک خوردن دست ها منجر می گردد.

13. از جو دوسر برای استحمام بهره ببرید

جو دوسر هم برای درمان خشکی دست گزینه مناسبی است، چون به جوانسازی پوست یاری می نماید. شما می توانید جو دوسر را به صورت خام یا پخته و در ترکیب با روغن زیتون یا به تنهایی به آب اضافه کنید.

پیشگیری از خشکی دست

اینکه چگونه از خشکی بیش از حد پوست دست جلوگیری کنید، به شرایط شما بستگی دارد. با این حال، معمولا رعایت نکات زیر یاری نماینده است:

  • از محصولاتی که حاوی مواد معطر هستند استفاده نکنید، چون می توانند خشکی پوست را تشدید نمایند.
  • اندازه استفاده از مواد ضدعفونی نماینده را کاهش دهید، چرا که ممکن است باعث خشکی پوست شوند.
  • از کرم های غلیظ برای مرطوب کردن دست ها بهره ببرید، چون از قدرت آبرسانی بالایی برخوردارند.
  • در طول شب روی پوست دست مرطوب نماینده بزنید و سپس دستکش بپوشید تا جذب آن بیشتر گردد.
  • در صورتی که خشکی دست های شما به شرایط محل کارتان مربوط است، همواره یک لوسیون همراه خود داشته باشید تا بتوانید در طول روز از آن بهره ببرید. توصیه می گردد به سراغ مرطوب نماینده حاوی گلیسرین، روغن جوجوبا، شی باتر و آلوئه ورا بروید.
  • اگر در محیطی کار می کنید که دست ها به طور مکرر در معرض آب قرار می گیرند، سعی کنید برای محافظت از آن ها دستکش بپوشید.
  • تا حد امکان از دستگاه دست خشک کن استفاده نکنید، چون گرما هم مثل سرما می تواند پوست را تحریک کند. دوش گرفتن با آب داغ هم ممکن است چنین اثری روی پوست شما داشته باشد.
  • اگر به اگزما و سایر بیماری های پوستی مبتلا هستید، اقدامات لازم را برای جلوگیری از عود بیماری انجام دهید. این اقدامات ممکن است شامل کاهش استرس و پیروی از تمام توصیه های پزشک باشد.

کلام پایانی

خشکی دست یک اتفاق طبیعی است که بیشتر مردم هر از گاهی آن را تجربه می نمایند. در بیشتر موارد، کرم های بدون نسخه و درمان های خانگی برای درمان خشکی دست یا پیشگیری از بروز آن کافی هستند. اگر این راهکارها موثر نبودند یا با علائم دیگری مثل خونریزی، تورم، تغییر رنگ پوست یا قرمزی شدید روبرو شدید، در اسرع وقت به متخصص پوست مراجعه کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ ویکی مگ را بخوانید.

منابع: medicalnewstoday, healthline, skinkraft

منبع: دیجیکالا مگ

به "13 اقدام ساده و کاربردی برای درمان خشکی دست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 اقدام ساده و کاربردی برای درمان خشکی دست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید