2 روش طرز تهیه آش ماست؛ با گوشت و بی گوشت به همراه نکات کلیدی

به گزارش وبلاگ ویکی، آش ماست یکی از آش های خوشمزه است که هواداران زیادی دارد. معروف ترین آش های ماست در شهرهای شیراز و تبریز پخته می گردد. آش ماست را می توان هم با گوشت و هم بدون گوشت تهیه نمود و در روش با گوشت از گوشت گوسفندی ریش ریش شده و یا گوشت چرخ نموده قلقلی استفاده می نمایند. آش ماست به علت موادی که در آن استفاده می گردد بسیار سالم، مقوی و انرژی زا است. از لحاظ طب سنتی، طبع آش ماست سرد است و بسیار مناسب برای فصل های گرم سال است. بعلاوه آش ماست به علت حضور ماست و برنج در خود، سرشار از کلسیم است که برای سلامتی بدن بسیار مفید است.

2 روش طرز تهیه آش ماست؛ با گوشت و بی گوشت به همراه نکات کلیدی

در ادامه شما را با طرز تهیه آش ماست به دو روش بدون گوشت و با گوشت آشنا خواهیم کرد.

برای تماشا طرز تهیه انواع آش های سنتی اینجا کلیک کنید.

آش ماست بدون گوشت

برای طرز تهیه آش ماست بدون گوشت به مواد زیر احتیاج داریم.

مواد لازم برای تهیه آش ماست بدون گوشت:

برنج3 پیمانه
ماست1 کیلوگرم
لپهنصف پیمانه
پیاز1 عدد میانه
نعناع1 قاشق سوپ خوری
روغن مایعبه میزان لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه میزان لازم

دستور تهیه آش ماست بدون گوشت:

  • چند ساعت قبل از آغاز آشپزی برنج و لپه را در ظرف های جداگانه خیس کنید. خیس کردن لپه باعث می گردد که هم نفخ آن گرفته گردد و هم زودتر پخته گردد.
  • یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و در آن 4 پیمانه آب اضافه کنید و برنج را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید.
  • برای پختن لپه ها، یک قابلمه جدا را تهیه کنید و لپه ها را به همراه 4 پیمانه آب به آن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا پخته شوند.
  • بعد از اینکه برنج و لپه کاملا پخته شدند. لپه ها را به قابلمه برنج منتقل کنید و خوب مواد را هم بزنید و بگذارید تا میزانی دمای برنج و لپه سرد گردد.
  • بعد از اینکه برنج و لپه کاملا خنک شدند، ماست را هم بزنید و به آن ها اضافه کنید. و خوب مواد را هم بزنید تا یکدست شوند.
  • در مرحله بعد پیاز را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن را به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه یک تابه که میزانی روغن در آن ریخته اید را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ گردد. سپس پیاز را اضافه کنید و تفت دهید.
  • نعناع خشک را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید. مواظب باشید که نعناع نسوزد. که طعم غذای شما را خراب می نماید. سپس زردچوبه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. بهتر است برای سرخ کردن نعناع اجاق گاز را خاموش کنید تا با همان دمای روغن سرخ گردد.
  • پیاز داغ و نعناع داغ را به قابلمه آش اضافه کنید و خوب آش را هم بزنید.
  • در نهایت شعله اجاق گاز را کم کنید و مرتبا آش را هم بزنید تا آش ماست پخته گردد و جا بیفتد.

آش ماست با گوشت

برای تهیه آش ماست با گوشت به مواد زیر احتیاج داریم.

مواد لازم برای تهیه آش ماست با گوشت:

برنج3 پیمانه
ماست1 کیلوگرم
گوشت چرخ نموده300 گرم
سبزی آش500 گرم
لپهنصف پیمانه
پیاز3 عدد میانه
نعناع1 قاشق سوپ خوری
روغن مایعبه میزان لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه میزان لازم

دستور تهیه آش ماست با گوشت:

  • چند ساعت قبل از آغاز آشپزی برنج و لپه را در ظرف های جداگانه خیس کنید. خیس کردن لپه باعث می گردد که هم نفخ آن گرفته گردد و هم زودتر پخته گردد.
  • ابتدا پیازها پوست بگیرید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. قابلمه ای را که می خواهید آش در آن بپزید را انتخاب کنید و در آن میزانی روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن پیاز را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. بعد از سرخ شدن پیازها، لپه ها را آبکشی کنید و به همراه 6 پیمانه آب و میزانی فلفل به قابلمه اضافه کنید و بگذارید تا بپزند.
  • بعد از اینکه لپه ها نیم پز شدند، برنج را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید.
  • نوبت به درست کردن گوشت چرخ نموده می باشد. ابتدا یکی از پیاز های به جامانده را پوست بگیرید و بشویید و رنده کنید. و سپس آب آن را به کاسه ای که گوشت چرخ نموده در آن است اضافه کنید و خوب مواد را با یکدیگر ورز دهید. سپس به میزان یک گردو و حتی کوچک تر از گوشت را در کف دست قرار دهید و آن ها را قلقلی کنید. سپس آن ها را به قابلمه آش اضافه کنید.
  • در این مرحله نوبت به سبزی آش می رسد. سبزی آش شامل جعفری، گشنیز، تره و نعناع است. سبزی ها را پاک کنید و بشویید. سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه ساطوری کنید و به قابلمه آش اضافه کنید.
  • باید در این مرحله حرارت اجاق گاز را کم کنید تا کوفته ها متلاشی نشوند و به آرامی به همراه برنج پخته شوند.
  • بعد از اینکه برنج و گوشت کاملا پخته شدند، به قابلمه زردچوبه و میزانی نمک اضافه کنید و مواد را به آرامی هم بزنید.
  • در نهایت اجاق گاز را خاموش کنید و سپس ماست را بعد از اینکه هم زدید به قابلمه اضافه کنید. سپس آش ماست را هم بزنید و در قابلمه را برای چند دقیقه بگذارید تا مواد طعم ماست را به خود بگیرند.

منبع: اینستاگرام become.chef

نکاتی در تهیه آش ماست

  • دقت داشته باشید که میزان کوفته های گوشت را خیلی بزرگ بگیرید. چون کوفته های در آش پخته نمی شوند و بعلاوه ظاهر خوبی به آش ماست نمی دهد.
  • اگر می خواهید آش ماست شما خوشرنگ تر گردد، از میزان بیشتری زردچوبه بهره ببرید.
  • دستور تهیه آش ماست که به آموزش آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب می باشد. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

چنانچه از غذاهای سنتی خوشتان می آید می توانید به غذاهای سنتی مجله وبلاگ ویکی سر بزنید و غذای مدنظر خود را درست کنید.

منبع: اُکالا

به "2 روش طرز تهیه آش ماست؛ با گوشت و بی گوشت به همراه نکات کلیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 روش طرز تهیه آش ماست؛ با گوشت و بی گوشت به همراه نکات کلیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید