مادورو: ایده حمله به ونزوئلا دیوانه وار است ، گوایدو: احتمال جنگ داخلی در ونزوئلا ساخته و پرداخته مادورو است

به گزارش وبلاگ ویکی، شفقنا نوشت: رئیس جمهوری ونزوئلا ایده همتای آمریکایی خود برای اعزام نیروی نظامی به این کشور واقع در آمریکای جنوبی را دیوانه وار خواند و بر آمادکی کشورش برای دفاع از خاک و حاکمیت خود در برابر هر گونه تجاوز خارجی تاکید کرد.

مادورو: ایده حمله به ونزوئلا دیوانه وار است ، گوایدو: احتمال جنگ داخلی در ونزوئلا ساخته و پرداخته مادورو است

همچنین ایسنا نوشت: خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا، هشدار نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور، مبنی بر احتمال بروز جنگ داخلی را بی اساس دانسته است.

به گزارش ایسنا، همزمان گروهی از کشورهای آمریکایی به نام لیما خواهان انتقال مسالمت آمیز قدرت در ونزوئلا شده است.

مادورو روز یکشنبه (3 فوریه) در یک مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا بحران سیاسی جاری می تواند به جنگ داخلی منجر شود گفت: هیچ کس نمی تواند با اطمینان به این سوال پاسخ بدهد.

او اضافه کرد: همه چیز بستگی به میزان حماقت و ستیزه جویی امپراتوری شاقتصادی (ایالات متحده آمریکا) و متحدان غربی اش دارد.

نیکولاس مادورو گفت: ما خواهان آن هستیم که کسی در امور داخلی ما مداخله نکند... و ما برای دفاع از کشور خود آماده می شویم.

خوان گوایدو روز دوشنبه طی نطقی در واکنش به اظهارات مادورو گفت: احتمال جنگ داخلی در ونزوئلا وجود ندارد. این (حرف) ساخته و پرداخته مادورو است.

او همچنین، بدون ارائه مدرک مشخصی، دولت مادورو را متهم کرد که قصد دارد بیش از یک میلیارد دلار از دارایی های عمومی را به اوروگوئه منتقل کند.

به نظر می رسد فشارهای بین المللی بر نیکولاس مادورو برای کنار رفتن از قدرت در حال افزایش باشد.

به گزارش بی.بی.سی فرانسه، انگلیس، آلمان، اسپانیا و 13 کشور اروپایی دیگر دوشنبه اعلام کردند که با گذشت مهلت برگزاری انتخابات زودهنگام، خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت، به رسمیت می شناسند.

در این روز از جمله امانوئل ماکرون، رئیس دولت فرانسه و پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا خواهان انتخابات دموکراتیک در ونزوئلا شدند.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، با استقبال از این تصمیم کشورهای اروپایی، خواهان حمایت همه کشورها از خوان گوایدو شد.

پامپئو در بیانیه خود همچنین از نیروهای نظامی و امنیتی ونزوئلا خواست که با چرخش به سوی اردوی مخالفان از قانون اساسی و همه شهروندان ونزوئلا از جمله رئیس جمهوری موقت خوان گوایدو و خانواده او، و نیز شهروندان آمریکا و سایر شهروندان خارجی در ونزوئلا محافظت بکنند.

در میان اروپایی ها به خصوص دولت اسپانیا به شدت از نیکولاس مادورو انتقاد کرده. اسپانیا یکی از مقاصد بزرگ مهاجران از ونزوئلاست و براساس آماری که سازمان ملل تهیه کرده بیش از 200 هزار ونزوئلایی که از شرایط وخیم این کشور فرار می کنند به اسپانیا رفته اند. کل آمار کسانی که این کشور رو از زمان شروع بحران اقتصادی در سال 2014 کشور رو ترک کرده اند سه میلیون تخمین زده می شود.

یک سخنگوی دولت ونزوئلا در واکنش اروپایی ها را متهم کرد که با پیوستن به آمریکا قصد ساقط کردن دولت مشروع این کشور را دارند.

از طرف دیگر، کانادا از اختصاص 40 میلیون دلار (آمریکا) برای کمک های بشردوستانه به مردم ونزوئلا، از جمله بیش از سه میلیون ونزوئلایی که به کشورهای دیگر پناهنده شده اند، خبر داده است.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، گفت: مردم ونزوئلا به پس دریافت آزادی خود خیلی نزدیک شده اند.

ترودو روز دوشنبه میزبان مقامات ارشد گروه لیما - متشکل از کشورهای آمریکا لاتین و کانادا - بود. اعضای این گروه به استثنای مکزیک از خوان گوایدو حمایت می کنند.

روز دوشنبه 11 کشور از میان 14 کشور عضو گروه لیما که در سال 2017 برای یافتن راه حلی برای انتها بحران ونزوئلا تشکیل شده بود و عمدتا متشکل از کشورهای آمریکای لاتین به علاوه کاناداست، بر انتقال صلح آمیز قدرت با شیوه های سیاسی و دیپلماتیک بدون توسل به زور تاکید کردند.

به علاوه این گروه در نشست خود در اتاوا، دولت مشروع ونزئلا تحت رهبری خوان گوایدو را به عضویت پذیرفت.

کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا گفت تاکنون 34 کشور جهان گوایدو را تا زمان برگزاری انتخابات به رسمیت شناخته اند. او از کل جامعه بین المللی خواست دارایی های رژیم دیکتاتوری مادورو را مسدود کنند تا در اختیار دولت موقت قرار گیرد.

منبع: انتخاب

به "مادورو: ایده حمله به ونزوئلا دیوانه وار است ، گوایدو: احتمال جنگ داخلی در ونزوئلا ساخته و پرداخته مادورو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مادورو: ایده حمله به ونزوئلا دیوانه وار است ، گوایدو: احتمال جنگ داخلی در ونزوئلا ساخته و پرداخته مادورو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید