لاوروف: برای اخراج احتمالی از سوییفت راه چاره داریم

به گزارش وبلاگ ویکی، وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد این کشور برای احتمال اقدام کشورهای غربی در اخراج مسکو از سامانه پیغام رسان بانکی سوییفت راهکارهایی دارد.

لاوروف: برای اخراج احتمالی از سوییفت راه چاره داریم

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ویکی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تصریح نموده کشورش برای اخراج احتمالی از سامانه پیغام رسان بانکی سوییفت آمادگی دارد.

سوئیفت سرواژه ای است که از کنار هم قرار دریافت حرف اول عبارت جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی در زبان انگلیسی ایجاد شده است. مقر اصلی این شبکه که تراکنش های مالی جهانی را تسهیل می نماید در بلژیک واقع شده است، اما اعضای هیئت مدیره آن را مدیران بانک های آمریکایی تشکیل می دهند.

لاوروف که در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای پرتغالی اش حضور داشت با اشاره به احتمال اقدام کشورهای غربی در اخراج روسیه از سوییفت از سیاست های کشورهای غربی در قبال مسکو انتقاد کرد و گفت که آنها بارها نشان داده اند شریکانی قابل اعتماد برای روسیه نیستند.

وزیر خارجه روسیه گفت: اتحادیه اروپا و غرب، به طور کل، بارها اثبات نموده اند که شریکان قابل اتکایی نیستند. آنها ممکن است در پاره ای موارد بدون هیچ دلیلی دست به اتخاذ تصمیم های غیرقانونی بزنند.

سرگئی لاوروف توضیح داد که دولت روسیه و سازمان های مرتبط در حال تدوین راهکارهایی برای مقابله با تبعات اخراج احتمالی روسیه از سامانه سوییفت هستند.

وزیر خارجه روسیه گفت: اطمینان دارم دولت ما، بانک مرکزی و سایر سازمان های مالی در حال تدوین راهکارهای لازم در برابر اقدامات احتمالی برای اخلال در مبادلات آزاد ما در چارچوب نظام مبادلات چندجانبه هستند.

لاوروف اعلام نمود در نشست اخیر شرای اتحادیه مالی اوراسیا، کشورهای عضو بر ضرورت استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری تأکید کردند.

وی گفت: آنها به طور کلی درباره انجام مبادلات با ارزهای ملی تأکید کردند تا به دلار که ایالات متحده از صندلی آن سوءاستفاده نموده وابستگی نداشته باشند.

واشنگتن از سال ها پیش تهدید نموده ممکن است دسترسی روسیه به سامانه سوئیفت را قطع کند. روسیه در کنار چین و هند به عنوان اعضای اقتصادهای نوظهور جهان، موسوم به بریکس تصمیم گرفته اند به منظور دور زدن سامانه پیغام رسان بانکی سوئیفت، یک سامانه پیغام رسان جایگزین ایجاد نموده و آن را به هم متصل نمایند. علاوه بر این، مجلس اروپا ماه پیش قطعنامه ای را به تصویب رساند که خواهان اعمال تحریم های جدید علیه روسیه و اخراج این کشور از سامانه سوئیفت است.

سامانه روسیه SPFS نام دارد و قرار است با سامانه پیغام رسان چین، موسوم به CIPS به یکدیگر متصل شوند. هند هنوز چنین سامانه ای ندارد. رسانه های روسیه گزارش داده اند تشکیل چنین شبکه ای میان این سه کشور سه میلیارد نفر را به یکدیگر متصل خواهد نمود.

روسیه و کشورهای بلوک بریکس می گویند با توجه به رفتارهای نامطمئن غرب در راه اندازی این سامانه جایگزین مالی به جای سوییفت جدی هستند.

کشورهای عضو اتحادیه مالی اوراسیا نیز در حال همکاری با بانک مرکزی روسیه برای پیوستن به SPFS هستند. ایران هم گفته به دنبال راه اندازی سامانه جایگزین سوییفت است.

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش در روز دوشنبه توضیح داد مسکو آماده است روابطش را با کشورهای عضو اتحادیه اروپا عادی سازی کند.

او گفت: ما آماده ایم روابط عادی را صرفاً بر اساس اصول مساوات، احترام دوجانبه و موازنه منافع از سر گیریم، مشروط بر اینکه ضرب الاجل یا پیش شرط های یکجانبه ای مشابه آنها در مورد توافقات مینسک با آنها روبرو هستیم در کار نباشد.

لاوروف گفت مسکو تمایل دارد مراودات تجاری کشور با کشورهای اتحادیه اروپا به سطح سال 2013 رسیده و از آن فراتر برود.

او گفت: ما خواهان روابط نرمال و مبتنی بر منافع دوجانبه هستیم. می خواهیم حجم تجارت به سطح سال 2013 رسیده و از آن هم بالاتر برود. در حال حاضر، حجم تجارتمان نصف سال 2013 است و در اینجا، این بیماری کرونا نبوده که نقش اساسی داشته است. امیدواریم برنامه های ایدئولوژیک در قبال روسیه در اتحادیه اروپا به برنامه هایی عقلانی تبدیل شوند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "لاوروف: برای اخراج احتمالی از سوییفت راه چاره داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: برای اخراج احتمالی از سوییفت راه چاره داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید