تعلل شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت کودتای میانمار

به گزارش وبلاگ ویکی، اعضای شورای امنیت سازمان ملل پس از دو ساعت نشست مجازی، در تصویب بیانیه ای برای محکومیت کودتای میانمار با عدم حمایت چین و روسیه ناکام ماندند. این در حالی است که اوضاع داخلی این کشور پس از سه روز حکومت نظامی، متشنج گزارش شده و با وجودی که تظاهرات های علنی در خیابان ها وجود ندارد اما شمار کمپین های مجازی و حقیقی در حمایت از رهبران بازداشت شده و مخالفت با ارتش رو به افزایش است.

تعلل شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت کودتای میانمار

به گزارش شبکه خبری الجزیره، نشست شورای امنیت یک روز پس از شروع کودتا با واکنش های تند بین المللی به صورت مجازی و با دستور فوریت برای تصویب پیش نویسی که انگلیس تهیه نموده بود برگزار گردید. از آنجا که در متن این پیش نویس علاوه بر محکومیت کودتا، سران ارتش به پیروی از قانون، احترام به حقوق بشر و خاتمه فوری فرایند بازداشت های غیرقانونی ملزم شده بودند، باید برای تصویب به اتفاق آرا می رسید اما در این میان چین و روسیه خواهان ارسال متن پیش نویس برای پکن و مسکو شده تا تصمیم گیری نهایی انجام گردد.

این بلاتکلیفی با واکنش سازمان های حقوق بشری روبه رو شد و آن را ناتوانی شورای امنیت برای ایجاد یک اقدام عظیم عنوان کردند. آکیلا راداکریشنانرئیس مرکز قضایی دنیا نیز در بیانیه ای نوشت: اینکه یک نهاد بین المللی که ضامن صلح و امنیت دنیا است بیانیه ای در محکومیت کودتای نظامی داشته باشد موضوع عجیبی نیست. رهبران دنیا نیز باید به میدان بیایند و با ایجاد تحریم های معین شده تسلیحاتی و مالی، ارتش را خلع سلاح نمایند.

به باور تحلیلگران بیانیه شورای امنیت در حالی برای بازگشت میانمار به دموکراسی برقرار است که پرونده این کشور با اتهام نسل کشی مسلمانان روهینگیایی همچنان در دادگاه کیفری بین المللی در دست آنالیز واقع شده است.

در همین حال به گزارش نیکی ایشیا، وانگ وبین سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به شایعات حمایت چین از کودتای میانمار گفت: این تئوری ها کذب هستند. میانمار دوست خوب ما است و امیداریم طرفین بتوانند بر سر اختلافات با یکدیگر کنار بیایند تا ثبات سیاسی و اجتماعی بار دیگر در کشور برقرار گردد.

پیغام های محرمانه و اعتراضات غیرعلنی

ابهامات درباره شرایط آنگ سان سوچی، رئیس دولت میانمار و دیگر مقامات این کشور در حالی به خاتمه رسید که یکی از مقامات ارشد حزب حاکم این کشور از سلامت سوچی اطلاع داد. هنوز معین نیست که این اطلاعات توسط چه منابعی به دست حزب رسیده است. همزمان در حالی که هنوز محل نگهداری سوچی فاش نشده است، پلیس میانمار در آنالیز خانه رئیس دولت این کشور شواهدی مبنی بر واردات غیرقانونی تجهیزات ارتباطی بیسیم و همچنان استفاده غیرقانونی از آنها را پیدا کرد. با همین سرنخ بازداشت قانونی سوچی تا 15 فوریه اعلام شد و تحقیقات درباره این اتهام با احضار شاهدان در دستور کار پلیس و سیستم قضایی نهاده شد. در همین حال به گزارش آسوشیتد پرس، یکی از روزنامه دولتی میانمار نیز از مأموریت دولت خونتا برای تحقیقات درباره بحث تقلب در انتخابات پارلمانی نوامبر گذشته اطلاع داد. به نوشته این روزنامه یکی از دلایل برکناری سوچی توسط دولت نیز ناتوانی او در اثبات این اتهامات بود.

از سوی دیگر به نوشته الجزیره، در حالی که سخنگوی دولت سوچی ساعاتی پس از آغار کودتا در پیغامی از سوی او، مردم را به اعتراض علیه کودتا دعوت کرد اما به نوشته گاردین، در این چند روز، مردم این کشور بندرت حاضر به تظاهرات علنی شدند، اعتراضات به صورت مجازی ادامه یافت. کادر درمان میانمار در 70 بیمارستان شهرهای نایپیادو، یانگون و چند شهر مهم دیگر در اعتراض به کودتای نظامی دست از کار کشیدند و به جنبش نافرمانی مدنی میانمار پیوستند. این کمپین در مدت 24 ساعت 150 هزار فالوور گرفته است و همچنان بر شمار معترضان مجازی افزوده می گردد. با توجه به شرایط وخیم کرونا در دنیا، پزشکان یا در خانه یا کلینیک های خصوصی بیماران را درمان می نمایند.

دیروز مردم یانگون نیز با کوبیدن به قابلمه و ماهی تابه ها، به صورت سمبلیک به شرایط معترض شدند. شماری از کاربران فضای مجازی نیز با قرمز کردن عکس پروفایلشان، حضور نظامیان در رأس امور این کشور را محکوم کردند. اما ارتش در برابر این اعتراضات سکوت ننموده و در بیانیه ای در روزنامه گلوبال نیو لایت میانمار نوشت: بعضی از خبرگزاری ها و مردم اقدام به انتشار شایعاتی درباره بروز آشوب و ناامنی در فضای مجازی نموده اند. بنابراین به مردم هشدار می دهیم که سعی در اغتشاش نداشته و در چارچوب قانون با دولت همراهی نمایند. با توجه به واکنش های شدید بین المللی و تهدید امریکا به تحریم، تحلیلگران دست واشنگتن را برای هر اقدامی بسته می بینند. به نوشته واشنگتن پست، دولت ترامپ با تحریم مقامات ارشد نظامی میانمار به خاطر خشونت علیه روهینگیا، دست بایدن را برای اقدام اثرگذار بسته است و در حال حاضر فرمانده هلینگ و مقامات ارشد او با تحریم امریکایی روبه رو هستند. از طرفی با توجه به شرایط سخت مالی این کشور، امریکا تا به امروز فرضیه ای برای تحریم مالی میانمار نیز نداشته است.

منبع: ایران آنلاین

به "تعلل شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت کودتای میانمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعلل شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت کودتای میانمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید