روزنامه خراسان: طلب مراکز درمانی از بیمه ها به پای بیماران نوشته می گردد

به گزارش وبلاگ ویکی، روزنامه خراسان نوشت: بدهی بیمه ها به مراکز درمانی، بیمارستان ها و داروخانه ها، انگار بنای صفرشدن ندارد. طبیعی است، در شرایط بدهی دولت به بیمه ها و طلبکاری گسترده مراکز درمانی و داروخانه ها از بیمه ها، طرح های حوزه سلامت با سکته های متوالی روبه رو گردد. بیمه ها شانه خالی می نمایند محمدرضا واعظ مهدوی، پژوهشگر حوزه عدالت اجتماعی و معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه، دو روز پیش در یک برنامه تلویزیونی گفت: بیمه ها صورتحساب های خود را نمی پردازند و به طرق مختلف، شانه خالی می نمایند و مردم برای تهیه دارو با در دست داشتن نسخه های مختلف به ناصرخسرو و داروخانه های متعدد مراجعه می نمایند و مجبورند از جیب خودشان، هزینه های تأمین دارو را بپردازند که مجدداً پرداختی از جیب، افزایش می یابد. با وجود این که در سیاست های کلی مکرر تاکید شده است که باید پرداختی از جیب کاهش یابد، اما عملاً شاهد آن نیستیم.

روزنامه خراسان: طلب مراکز درمانی از بیمه ها به پای بیماران نوشته می گردد

او در این باره شرح بیشتری داد و با اشاره به کاهش پرداختی از جیب در طرح سابق تحول نظام سلامت و اختصاص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده و 10 درصد از یارانه های انرژی برای حوزه سلامت، تاکید نمود: با تأمین منابع و اجرای طرح تحول نظام سلامت، پرداختی از جیب مردم کاهش یافت و به حدود 40 درصد هم رسید؛ اما متأسفانه باردیگر این شاخص افزایش یافته است.

واعظ مهدوی، بخشی از افزایش پرداختی از جیب را به علت وجود افراد فاقد بیمه دانست و گفت: این افراد در مقاطع مختلف، پوشش داده شدند و در سال های 83 و 84، بیمه بستری بیمارستان ها در کشور اجرایی شد و اعتباری از سوی مجلس اختصاص یافت که برای کل افراد فاقد پوشش بیمه، کارت بستری صادر شد و هزینه های بستری آن ها تحت پوشش بیمه نهاده شد؛ اما بعد ها بیمه ایرانیان مطرح و یک گام به عقب برداشته شد و بسیاری از افراد با ادعای شرایط مالی مناسب، از پوشش خارج شدند؛ اما در طول سال های 89 تا 92 بحران های شدیدی در حوزه درمان ایجاد شد و در بیمارستان ها گاهی می دیدیم که بیش از 40 درصد هزینه ها را بیماران پرداخت می کردند، در حالی که طبق قانون فقط 10 درصد، سهم بیمه شدگان بود.

وی ادامه داد: در سال 92 بخش مهمی از افراد تحت پوشش بیمه نهاده شدند و دفترچه بیمه صادر و به مردم ارائه و اعلام شد که تمام مردم تحت پوشش بیمه نهاده شده اند؛ اما شنیدیم که بعضی افراد از پوشش بیمه خارج شدند که در سال های 95 تا 97 از آزمون وُسع صحبت شد و عده ای که در سال های 93 و 94 برای آن ها دفترچه بیمه صادر شد، به بهانه این که آزمون وسع نشان می دهد شرایط مناسبی دارند، از پوشش بیمه خارج شدند. اکنون نیز مجدداً دولت به تقویت پوشش بیمه توجه ویژه دارد. یک مشکل اساسی با دکتر عبدالحسین روح الامینی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، همکلام می شوم.

او فاصله انجام تعهدات بیمه ها به مراکز درمانی و داروخانه ها را یک مشکل اساسی قلمداد می نماید و می گوید: این فاصله همیشگی، مدام درحال بیشترشدن است و، چون پرداخت تعهدات بیمه ها به مراکز درمانی، بیمارستان ها، پزشکان و داروخانه ها به موقع انجام نمی گردد، باعث عدم پذیرش بیمه ها یا ارائه خدمات ناقص به بیماران و مراجعه کنندگان می گردد. قرار بود فاصله تعهدات کم گردد که نشد روح الامینی می گوید: بیمار و مراجعه کننده ای که در عسر و حرج است، در این شرایط مجبور می گردد، دارو یا تجهیزات را از بازار آزاد تهیه کند و این گونه هزینه درمان برای او افزایش می یابد.

او ادامه می دهد: قرار بود فاصله و انباشت بدهی ها و تعهدات به مراکز درمانی کم گردد که کم نشده است. وزارت بهداشت: در دندان پزشکی هزینه ها را کاهش دادیم البته در کنار این آسیب همیشگی حوزه درمان، وزارت بهداشت روز های قبل در ارائه گزارشی به مردم، 11 گام مهم دولت در حوزه بهداشت و درمان را تشریح کرد که یکی از آن ها، کاهش هزینه های مردم در بخش دندان پزشکی بود: با وجود این که در سال های گذشته بعضی خدمات دندان پزشکی مانند فلوراید زدن، شیارپوش دندان 6 و کشیدن دندان ها تحت پوشش بیمه بود، اما در سال 1401 توسعه بیمه خدمات دندان پزشکی به هدف اصلی وزارت بهداشت بدل شد؛ به شکلی که بحث شیارپوش دندان های 6 و 7 تا 14 سالگی و ترمیم یا پرکردن دندان های شیری و دایمی، هم با مواد همرنگ دندان و هم با آمالگام، تحت پوشش بیمه نهاده شد و در کل 7 ردیف خدمتی به خدمات دندان پزشکی تحت پوشش بیمه های پایه اضافه شد.

این یک اتفاق بسیار مهم در حوزه دندان پزشکی کشور بود که پس از 10 سال خدمات دندان پزشکی جدیدی بیمه شد. در عین حال وزارت بهداشتی ها برای سال 1402 هم در نظر دارند که 10 ردیف خدمتی دیگر دندان پزشکی نیز تحت پوشش بیمه برود تا بتوان خدمات بهتر و بیشتری را نظیر ترمیم دندان های جلویی، درمان ریشه دندان، دندان مصنوعی برای افراد بالای 65 سال، روکش استیل برای دندان شیری بچه ها و... ارائه کرد.

منبع: فرارو

به "روزنامه خراسان: طلب مراکز درمانی از بیمه ها به پای بیماران نوشته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه خراسان: طلب مراکز درمانی از بیمه ها به پای بیماران نوشته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید