گوش کودکتان درد می نماید؟ می توانید به راحتی درمانش کنید

به گزارش وبلاگ ویکی، کودک تان از گوش درد به خود می پیچد؟ این امری طبیعی است. گوش درد یکی از شایع ترین دردها در بچه ها است و با بزرگ شدن کودک کم کم از میان می رود. با این حال دردی ناخوشایند است که می توان آن را با درمان هایی خانگی به راحتی از بین برد.

گوش کودکتان درد می نماید؟ می توانید به راحتی درمانش کنید

درد گوش دردی شدید و ناراحت نماینده است و می تواند موجب رنج زیادی برای خود و کودکتان شود. گوش هر کسی ممکن است عفونی شود و درد بگیرد اما این بیماری در بچه ها شایع تر از بزرگسالان است. بر اساس آمار از هر 6 کودک 5 نفر حداقل یک بار تا سن 3 سالگی به عفونت گوش مبتلا می شود.

در موارد بسیاری این عفونت در اثر حمله باکتری ها اتفاق می افتد اما در مواقعی هم بر اثرگرفتگی گوش، تفییر در فشار هوا، سوراخ شدن پرده گوش، عفونت های سینوسی، چربی گوش و آماس لوزه ها رخ می دهد.

نکته! مشکل کودک تان می تواند جدی باشد پس قبل از اینکه به فکر بر طرف کردن درد کودک باشید، دلیل گوش درد او را بفهمید. اگر کودک علائم دیگری مانند عدم تعادل، مشکل در شنوایی یا عدم شنیدن صداهای آرام، تب یا تورم صورت هم داشت حتما او را نزد پزشک ببرید.

اما اگر مشکل جدی نبود و یک گوش درد ساده بود برای انتها دادن به درد کودک تان از این 10 درمان طبیعی و خانگی بهره ببرید:

1- کمپرس گرم

به محض اینکه درد آغاز شد منطقه دردناک را کمی گرم کنید تا درد آرام گیرد. گرما درد را کم می نماید و حتی از تکثیر عوامل بیماری زا جلوگیری می نماید.

  • یک پارچه کتانی تمیز را در آب ولرم فرو ببرید و خیس کنید. آب اضافی پارچه را بگیرید و آن را برای 5 دقیقه بر روی ناحیه ای که درد می نماید قرار دهید. 10 دقیقه صبر کنید و سپس هر چند بار دیگر که احتیاج است این فرایند را تکرار کنید.
  • به جای درمان بالا می توانید یک بطری را پر از آب گرم کنید و آن را بر روی گوش کودک قرار دهید.
  • روش دیگر آن است که یک فنجان نمک را بر روی اجاق گاز یا درون ماکروویو گرم کنید. نمک گرم را درون یک پارچه نخی بپیچید و برای 10 دقیقه روی ناحیه دردناک قرارش دهید. از این درمان به دفعات احتیاج بهره ببرید.

نکته: گاهی ممکن است کمپرس گرم کودک را ناراحت کند و خود باعث بی قراری بیشتری شود.

2- کمپرس سرد

درست مانند کمپرس گرم، کمپرس سرد هم می تواند درد کودک را کاهش دهد. کمپرس سرد با سر کردن اعصاب اطراف گوش باعث می شود کودک درد کمتری را احساس کند.

  • یک تکه پارچه را درون آب سرد فرو ببرید و سپس آن را بچلانید تا آب اضافی آن خارج شود.
  • پارچه را روی گوشی که درد می نماید قرار دهید. در هر بار پارچه را برای 20 دقیقه روی گوش نگه دارید.
  • از این درمان به دفعاتی که احتیاج است بهره ببرید.
  • بعلاوه می توانید تعدادی یخ را درون یک تکه حوله نازک بپیچید و به این ترتیب کمپرس سرد درست کنید، اما هیچ وقت یخ را مستقیما روی پوست کودک قرار ندهید!

3- سیر

خاصیت آنتی بیوتیک و ضد درد سیر باعث می شود این خوراکی مقوی بتواند گوش دردهای عفونی را به خوبی درمان کنید.

  • 1 قاشق چایخوری سیر ریز شده را در 2 قاشق چایخوری روغن کنجد بریزید و به آن حرارت دهید. سپس آن را سرد کنید و روغن را از صافی بگذرانید. 2 تا 3 قطره از این روغن سیر را درون گوش کودک بریزید. می توایند از این درمان 2 تا 3 بار در روز بهره ببرید.
  • برای آنکه از گوش درد کودک جلوگیری کنید سعی کنید روزی 1 حبه سیر به او بخورانید.

4- شیر مادر

شیر مادر حاوی آنتی بادی هایی طبیعی است که فرایند درمان هر عفونتی را سرعت می بخشند.

  • علاوه بر اینکه به کودک از شیر خودتان می دهید، می توانید با استفاده از قطره چکان چند قطره شیر هم داخل گوشی که درد می نماید بریزید. از این درمان هر چند ساعت یک بار، تا زمانی که بهبودی حاصل آید، بهره ببرید.

5- روغن زیتون

اگر هیچ مایعی از گوش کودک بیرون نمی آید و مطمئن هستید پرده گوش او پاره نشده، روغن زیتون درمانی عالی است. روغن زیتون مانند یک روان نماینده عمل می نماید و به خلاص شدن از شر عفونت های درون گوش یاری می نماید.

  • مقداری روغن زیتون را کمی گرم کنید تا ولرم شود.
  • کودک را روی شانه اش بخوابانید تا گوشی که درد می نماید رو به بالا باشد. با استفاده از یک قطره چکان 3 تا 5 قطره روغن درون گوش او بریزید. یک تکه پنبه درون گوش قرار دهید تا روغن از درونش به بیرون نریزد.
  • از این درمان 1 یا 2 بار در روز بهره ببرید.

6- درمان کایروپراکتیک

این روش هم درمان موثری دیگری برای گوش دردهای عفونی در بچه ها و نوزادان است. اعصاب قسمت بالای گردن بر سلامتی و عملکرد گوش داخلی و بافت های اطراف آن تاثیر می گذارند.

  • پزشکان می گویند با ماساژ دادن با فشار کم این ناحیه می توانید درد گوش کودک را کاهش دهید.

7- حالت خوابیدن

حالت خوابیدن کودک می تواند گوش درد او را افزایش یا کاهش دهد. گاهی به پشت خوابیدن می تواند فشار و درد بیشتری به گوش عفونی وارد کند. به همین دلیل اگر کودک به گوش درد مبتلا است بهتر است حالت خوابیدن او را تغییر دهید و او را طوری بخوابانید که سرش بالاتر از بدنش قرار گیرد.

  • بالش اضافه ای زیر سر بچه ها بزرگ تر قرار دهید و به او بگویید روی گوشی که درد می نماید نخوابد. اگر کودک روی گوشی که در می نماید بخوابد درد آن بیشتر خواهد شد.
  • برای نوزادان، در قسمت زیر تشک کودک در زیر سر آن 1 یا 2 بالشت قرار دهید.

8- دستگاه مرطوب نماینده هوا

اگر گوش درد کودک با سرما خوردگی یا عفونت های تنفسی همراه است، یک دستگاه مرطوب نمایند در اتاقی که او در آن می خوابد بگذارید تا درد او کم شود و بهبود یابد. تنفس در هوای مرطوب درد را کاهش می دهد.

  • می توانید یک دستگاه مرطوب نماینده هوا خریداری کنید و یا اینکه به راحتی یک کاسه آب در تاق قرار دهید تا رطوبت محیط بالا رود. فرقی نمی نماید از یک کاسه آب استفاده می کنید یا یک دستگاه فراوری نماینده رطوبت، مواظب باشید آن را در جای امنی قرار دهید تا اتفاق ناگواری نیافتد. بعلاوه کاسه آب را تمیز نگه دارید تا از رشد مواد بیماری زا و قارچ در آن جلوگیری کنید.

9- بخور گرفتن

یکی از برترین درمان ها برای از بین برددن درد گوش عفونی، گرفتن بخور گرم است. بخار گرم باعث می شود گرفتگی مجاری گوش باز شود و عفونت های سینوسی بهبود یابد و تنفس راحت شود. گرمای بخار باعث می شود مخاط رقیق شود و راحت تر خارج شود.

  • برای نوزادان و بچه ها کم سن حمام آب گرم فراهو کنید و در حمام را هم ببندید تا بخار خارج نشود. همراه با کودک در حمام بمانید و اجازه دهید برای حداقل 30 دقیقه در هر روز بخار تنفس کند.
  • اگر کودک بزرگ تر است، کاسه ای را پر از آب داغ کنید و به کودک بگویید بالای بایستد و به مدت 10 تا 15 دقیقه بخارهای حاصل از آب را استنشاق کند. از این درمان1 یا 2 بار در روز بهره ببرید.

10- مکیدن یا جویدن

یکی از مهمترین عوامل گوش درد تغییر در فشار هوای درون گوش است که معمولا در موقع سفر با هواپیما یا تغییر ارتفاع در هنگام رانندگی رخ می دهد. در چنین مواردی مکیدن یا جویدن می تواند به کاهش فشار در گوش یاری کند و کودک را از درد راحت کند.

  • اگر نوزادتان شیرخوار است به او شیر بدهید و او را تشویق کنید که هر چند دفعه که می تواند شیر بخورد. مکیدن سینه مادر می تواند فشار وارد شده به گوش را کاهش دهد و گوش درد را درمان کند. هم چنین می توانید برای کودک تان یک پستانک به همراه بیاورید.
  • اگر کودک تان بزرگ تر است برای او آبنبات یا آب نبات چوبی تهیه کنید تا آن را بمکد.
  • اگر کودک بالاتر از 4 سال دارید می توانید به او آدامس بدهید تا گرفتگی گوشش رفع شود.

چند نکته دیگر

  • می توایند با مشورت پزشک از داروهای مسکن بهره ببرید.
  • از استفاده بیش از مقدار آنتی بیوتیک اجتناب کنید چون ممکن است بدن کودک به آن مقاوم شود.
  • بعد از اینکه کودک حمام کرد گوشش را با استفاده از سشوار یا هر چیز دیگری خشک کنید.
منبع: فوت و فن / top10homeremedies.com

به "گوش کودکتان درد می نماید؟ می توانید به راحتی درمانش کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوش کودکتان درد می نماید؟ می توانید به راحتی درمانش کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید