کباب بناب در صدر بهترین برند های غذایی دنیا نشست

به گزارش وبلاگ ویکی، کباب بناب در فستیوال بین المللی خوراک در کشور ارمنستان که با حضور صدها برند غذایی جهان برگزار گردید درخشید.

کباب بناب در صدر بهترین برند های غذایی دنیا نشست

ناصر غلامی هوجقان / کباب بناب در فستیوال بین المللی خوراک در کشور ارمنستان که با حضور صدها برند غذایی دنیا برگزار گردید درخشید.

به گزارش وبلاگ ویکی، علاوه بر معرفی خوراکی های سنتی و محبوب کشورهای مختلف دنیا رقابت برندهای برتر غذایی از عمده اهداف این جشنواره می باشد که با قضاوت داوران آشپزی بین المللی در آخرین روز این رویداد در حضور بازدیدکنندگان داخلی و خارجی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار ما ، کسب مقام اول در بین غذاهای سنتی به وسیله برند کباب بناب با دریافت مدال و لوح به وسیله کباب پزان دبیرخانه کباب بناب از دستاوردهای این حضور در جامعه دنیای بود.

دعوت کشورهای مختلف دنیا از برند کباب بناب برای راه اندازی شعبات زنجیره ای در خارج از مرزها نیز از دیگر دستاوردهای این حضور در رویداد بین المللی بود که تعاملات لازم به وسیله دبیرخانه ملی کباب بناب با نمایندگان کشورها صورت گرفت.

لازم به ذکر است اعضای شرکت کننده دبیرخانه کباب بناب از مدیران شعبات تهران، کرج، اصفهان، شیراز، لرستان و گیلان انتخاب شد.

کباب یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که به شیوه های مختلف طبخ می شود و مشتری های فراوانی هم دارد. یکی از آنها کباب بناب است؛ کبابی که اگرچه در شهرهای مختلف ایران از کیش تا تهران برای خود، صاحب دم و دستگاه و نام و رسمی است، اما اصالتش برمی شود به شهری به نام بناب که در جنوب غربی تبریز واقع شده است.

بنا به گفته مورخان، کباب بناب، قدمتی تقریبا 77 ساله دارد و برای اولین بار مش صمد آشپزباشی که آن موقع در راسته بازار شهرستان بناب مغازه داشته، از این نوع کباب ها طبخ می کرده است. یکی از مهم ترین ویژگی های این کباب، ساطوری بودن آن است؛ اما ظاهراً این مساله فقط در گذشته اجرا می شد و اکنون به دلایل مختلف این مقوله کمرنگ و حتی منسوخ شده است.

بنیانگذار کباب بناب به شیوه سنتى، همانطور که اشاره شد شخصى به نام صمد آشپزباشی بوده که حدود 77سال پیش در راسته بـازار، اوزون بازار، تیمچه دوم مغـازه داشـته و معروفیت کباب بناب از مغـازه ایشان آغاز شده است. در آن روزگار حاج حمید کرمی، بلال اسدالهی و حاج محمود کیانفر و بعدها ودود صفی خانی نیز به سبک صمد آشپزباشی کباب می پختند که اکنون همه آنها فوت کرده است.

البته در معروفیت این نوع کباب عوامل متعددى تاثیر گذار بوده اند که از این عوامل مى توان به نوع گوشت، طریقـه استفاده از پیاز خورد شده، نوع و روش مورد استفاده در پخت کباب، نوع کنده وغیره اشاره نمود. البته وجود کاروانسراها در زمان قدیم در بناب در معروفیـت این نوع کباب بی تاثیر نبوده اند . این کاروانسراها قـدیماً در بناب وجود داشتند و مسافران جهت استراحت و خوردن و آشامیـدن در آنجا اطراق می کردند .

در گذشته برای پخت کباب بناب از ذغال چوب و بادبزن دستی استفاده می شد که این امر باعث لذیذتر شدن آن می شد، اما امروزه با ورود تکنولوژی به زندگی مردم به جای بادبزن دستی از سیستم برقی استفاده می شود.

, در گذشته برای پخت کباب بناب از ذغال چوب و بادبزن دستی استفاده می شد که این امر باعث لذیذتر شدن آن می شد، اما امروزه با ورود تکنولوژی به زندگی مردم به جای بادبزن دستی از سیستم برقی استفاده می شود.

روشى که کباب بناب را از دیگر شیوه ها متمایز می نماید ساطورى بودن آن است که در قدیم به شـیوه سنتى انجام می گرفت. البته به غیر از این مسئله دلایل دیگرى نیزوجود داشت که به لذیذتر شدن کباب بناب مى اضافه کرد.

سبک طبخ کبابی که صمد آشپزباشی پایه گذاری کرد با طبخ کنونی آن خیلی تفاوت دارد و کباب های آن موقع سنگکی شکل و تا حدی گرد و پر ادویه بودند و سیخ ها در آن موقع کوتاه و پهن بوده و در حدود 13 سانت پهنا داشتند که صمد کباب را به شکل سنگک فرم داده و با سبزی های معطر و فلفل و ادویه های تند می پخت. همین نوع کباب حدود 400 گرم گوشت داشت و برای مصرف 2 نفر کافی بود و گوشت آن پس از سیخ کردن روی سنگ صاف یا غیره کوبیده نمی شد، بلکه به هنگام سیخ کردن با مهارت کامل صاف و آماده طبخ می شد.

مخلوط گوشت بره و گوساله آماده شده به هیچ وجه به چرخ گوشت داده نمی شد بلکه با ساتور بصورت سنتى به وسیله شاگردان قوی بنیه و جوان بر روى کنده گردو (نوع کنده باید مرغوب باشـد و از این لحاظ کنـده گردو انتخاب می شود که استحکام بیشترى دارد و خرد نمی شود) کوبیده می شد. سعى می شد از گوشت نرم استفاده شود (این خاصیت را گوشت هاى بناب دارند) و فیله نیز براى اضافه کردن طعم کباب به آن اضافه می شد. به گوشت کوبیده شده برعکـس کبابهاى دیگر به هیچ وجه جوش شـیرین اضافه نمی شد بلکه هنگام کوبیده شدن میزانی کم از برگ خورد شده نعناع و تلخون اضافه شده و به مدت 15الی20 دقیقـه به همان حالت می ماند تا خود را بگیرد.

پیاز مورد استفاده براى کباب ابتـدا بصورت سنتى روى کنده خردشده و سپس آبگیرى می شد. پیاز آبدار باعث سیاه شدن گوشت کباب می شود، البته اگر بلافاصله استفاده شود طعم خوبى هم دارد ولى در صورت سفارشى، بهتر است که آبگیرى شود.

صمد آشپزباشی بر اثر تجربه به هر کیلو گوشت قیمه شده حدود 150 گرم پیاز خرد شده می اضافه کرد و برای استحکام گوشت روی سیخ، قبل از پخت به میزان لازم نمک اضافه می کرد. هنگام طبخ بعد از آنکه کباب نیم پز شد و روغن آن آب شد کباب را از روی آتش برمی داشت و با قرار دادن آن لای یک قرص نان، چربی کباب را می گرفت و مجددا روی اجاق قرار می داد. اینکار ضمن اینکه سبب می شد مغز گوشت پخته شود از سوختن احتمالی کباب نیز جلوگیری می شد.

روش دیگری که صمد آشپزباشی ابداع کرده بود چنین است که برای لذیذتر کردن کباب، کره محلی را آب می کرد و به آن زرده و سفیدی تخم مرغ اضافه می نمود و پس از نیم پز شدن کباب، آنرا به مواد اشاره شده آغشته کرده و مجدداً روی اجاق می گذاشت، که این شیوه سبب ترد و خوشمزه شدن کباب می شد. در کباب بناب براى پخت از زغال چوب و بادبزن دستى اسـتفاده می شد که باعث لذیذتر شدن آن می شد. لازم به شرح است که زغال درخت بادام و درخت انگور (مو) به هنگام استفاده بعلت پراکنده شدن تکه های ریز زغال به صورت اخگر به قسمت هایی از کباب و تغییر دادن طمع و مزه کباب مناسب برای کباب پزی نیست.

مهمترین ارزش منحصر به فرد این غذای سنتی (کباب بناب)، نحوه پخت، داشتن ارزش غذایی بالا، لذیذ بودن، داشتن قیمت مناسب، باب میل بیشتر اقشار مردم بودن می باشد و از سوی دیگر پیشینه کباب بناب نه تنها ریشه در تاریخ مردمان این شهر داشته بلکه نشانگر یک غذای سنتی لذیذ می باشد که با اندکی سرمایه گذاری و تبلیغات مناسب نه تنها گامی در راستای معرفی فرهنگ و سنت این خطه از ایران زمین است بلکه می تواند فرصت مناسبی برای جذب توریست فراهم کند.

منبع: توریسم آنلاین

به "کباب بناب در صدر بهترین برند های غذایی دنیا نشست" امتیاز دهید

1 کاربر به "کباب بناب در صدر بهترین برند های غذایی دنیا نشست" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کباب بناب در صدر بهترین برند های غذایی دنیا نشست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید