چهار فاکتور مهم برای سرحال از خواب بیدار شدن

به گزارش وبلاگ ویکی، تیم محققان به سرپرستی رافائل والات، عصب شناس و محققی که در خصوص خواب تحقیق می نماید، از دانشگاه برکلی دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستند: چرا هوشیاری ما انسان ها از یک روز به روز دیگر تفاوت می نماید؟

چهار فاکتور مهم برای سرحال از خواب بیدار شدن

پریسا عباسی: چرا یک روز با احساس هوشیاری از خواب بیدار می شویم، در حالیکه روز دیگر بعد از بیدار شدن دست و پا می زنیم تا به آن سطح از هوشیاری برسیم؟

تیم تحقیقاتی دانشگاه برکلی که مطالعه ای انجام داده است که بر اساس آن عواملی، مستقل از ژنتیکی که فرد با آن متولد شده است، می توانند تا حدی اصلاح شده تا مطمئن شویم که صبح هایمان را بهتر از قبل آغاز می کنیم.

در این مطالعه مجموعا 833 نفر شرکت کردند که بیشتر آنها دوقلو بودند(این موضوع به محققان یاری کرد تا بتوانند تفاوت های ناشی از ژنتیک متفاوت را فاکتور بگیرند). در طول دو هفته، مقدار مصرف غذا، فعالیت فیزیکی، الگوهای خواب و مقدار گلوکز آنها ثبت شد، و داوطلبان مقدار هوشیاری خود را در چندین زمان مختلف در روز ارزیابی کردند.

والت و همکارانش در این مقاله نوشتند: نتایجی که ما به دست آورده ایم مجموعه ای از عوامل کلیدی مرتبط با هوشیاری را نشان می دهند که در بیشتر موارد ثابت نیستند. در عوض بیشتر عوامل مرتبط با هوشیاری قابل تغییر هستند و بنابراین می توان برای تغییر آنها کارهایی را انجام داد.

4 نکته کلیدی که باعث می گردد صبح ها سرحال از خواب بیدار شوید

اولین عاملی که در این مطالعه اهمیت دارد موضوع خواب است: مدت زمان خواب، ساعت خواب و کیفیت و کارایی خواب شبانه. خوابیدن طولانی تر و دیرتر بیدار شدن از خواب، هر دو با هوشیاری بهتر صبحگاهی مرتبط بودند.

دومین عامل مقدار ورزش و فعالیتی بود که افراد در روز قبل انجام داده بودند. مقدار بیشتر فعالیت در روز(وهمچنین فعالیت بدنی کمتر در شب) با خواب مستمر و اختلال کمتر در مدت خواب همراه بود، که همان طور که پیش بینی می شد به نوبه خوب باعث افزایش هوشیاری شرکت نمایندگان در صبح بود.

سومین عامل صبحانه بود. صبحانه ای که در آن کربوهیدرات گنجانده شده بود، باعث سطح هوشیاری بهتری نسبت به صبحانه ای بود که حاوی پروتئین بود. محققان توانستند با ثابت نگه داشتن کالری در وعده های غذایی مصرف شده، بر روی محتوای غذایی خورده شده تمرکز نمایند.

در نهایت افزایش سطح قند خون بعد از صبحانه (که با استفاده از یک نوشیدنی مایع که گلوکز خالص بود آزمایش شد) باعث کاهش هوشیاری شد. مصرف گلوکز کمتر بعد از یک صبحانه حاوی کربوهیدرات، سطح هوشیاری را بهبود می بخشد.

به عبارت دیگر، نحوه پردازش غذا به وسیله بدن اهمیت دارد، و مصرف بیش از حد قند در صبح، موجب افت قند خون می گردد و نه افزایش آن.

بیشتر بخوانید:

  • پیدا کردن مار سمی در این تصویر غیرممکن است/ استتار بی نظیر افعی در محیط/ عکس

  • عکس | گنج بسیار کمیابی که خیلی اتفاقی پیدا شد

عوامل دیگری که در خصوص هوشیاری روزانه در نظر گرفته شد شامل حس و حال و سن داوطلبان بود، اگرچه این فاکتورها به مقدار ساعتی که به رختخواب می روید و صبحانه ای که می خورید قابل کنترل نیستند.

تیم تحقیقاتی بسیار مشتاق هستند تا مکانیسم های نهفته در این گروه مورد آزمایش را آنالیز نموده، تا اطلاعات دقیق تری را جمع آوری نمایند؛ زیرا مقدار سطح هوشیاری گزارش شده از شرکت نمایندگان با استفاده از هیچ ابزار علمی مقدار گیری نشده است.

البته باید بگوییم که شرکت نمایندگان علاوه بر گزارش رفتارهای روزانه شان، وعده های غذایی استاندارد می خوردند و یک ساعت مچی شتاب سنج (برای مقدار گیری مقدار خواب و فعالیت شان) داشتند و یک مانیتور کنترل قند خون، به طور مدام سطح قند خون آنها را بعد از غذا مقدار گیری می کرد. و این باعث شد تا این تحقیق از مطالعاتی که تنها بر مبنای سوال پرسیدن است بهتر باشد.

چالش دیگر برای مطالعات آینده در خصوص این موضوع، معین کردن این مطلب است که چرا و چگونه طولانی تر و دیرتر خوابیدن هر شخص با در نظر گرفتن عادتهای خود فرد، می تواند هوشیاری صبحگاهی را افزایش دهد. ما با توجه به یافته های تحقیقات دیگر می دانیم که زیاد خوابیدن نیز می تواند بر سلامتی تاثیر بگذارد.

بهبود کیفیت خواب می تواند بر بسیاری از بخش های زندگی ما تاثیر بگذارد، از جمله ایمنی افرادی که مشاغلی دارند که اشتباهات آنها می تواند کشنده باشد، از جمله آتشفشان ها، پرستاران و خلبانان.

محققان در این باره می گویند:این فقط یک موضوع علمی نیست، بلکه باید آن را یک موضوع اجتماعی مهم قلمداد کرد. زیرا عدم حفظ هوشیاری در طول روز از عوامل اصلی ترافیک جاده ای و حوادث در مشاغل مختلف است که سالیانه منجر به مرگ هزاران نفر می گردد.علاوه بر این، تخمین زده می گردد خواب ناکافی که منجر به اختلال در هوشیاری در طول روز می گردد، به شکل قابل توجهی باعث کاهش بهره وری و خلاقیت در کار شده، و مقدار احتیاج به مراقبت های سلامتی را افزایش داده و باعث غیب بیشتر از کار می گردد.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "چهار فاکتور مهم برای سرحال از خواب بیدار شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار فاکتور مهم برای سرحال از خواب بیدار شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید