نبشی کشی ساختمان چیست؟

به گزارش وبلاگ ویکی، نبشی کشی ساختمان همان طور که از نامش پیداست نصب و استفاده از نبشی در ساختمان سازی است.

نبشی کشی ساختمان چیست؟

به گزارش وبلاگ ویکی، بنابراعلام آراد آهن، نبشی کشی ساختمان از کارهایی مهمی است که حتماً در هنگام ساخت باید با دقت و در نظرگرفتن نکات اصولی صورت بگیرد تا نتیجه موردنظر را در پی داشته باشد.

اما نبشی چیست؟ نبشی کشی ساختمان چه اهمیتی دارد و چگونه اجرا می گردد؟ ما در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

نبشی چیست؟

نبشی ها پروفیل های فولادی هستند که از نظر ظاهری از دو ضلع عمود بر هم تشکیل شده اند. می توان گفت که شکلی شبیه حرف L انگلیسی دارند.

نبشی ها می توانند در دو نوع بال مساوی و بال نامساوی فراوری شوند. منظور از نبشی بال مساوی، برابر بودن طول دو ضلع نبشی و منظور از نبشی بال نامساوی، بزرگتر بودن یکی از ضلع های نبشی نسبت به دیگری است.

از نبشی به صورت تنها و یا دوتایی و دوبل در ساختمان سازی استفاده می گردد.

قیمت نبشی با توجه به ضخامت، ابعاد، نوع، قیمت مواد اولیه و ... در بازار تعیین می گردد.

نبشی کشی ساختمان

به بیان ساده ایجاد فضا یا استفاده از نبشی در قسمتهای مختلف در ساختمان را نبشی کشی گویند. اما این کار به همین سادگی که بیان می گردد، اجرا نخواهد شد. نصب و استفاده از نبشی باید اصولی و کاملاً استاندارد صورت بگیرد تا نتیجه لازم را با خود به همراه داشته باشد. چه نتیجه ی؟

برای جلوگیری از تخریب و فرسایش دیواره های ساختمان باید از نبشی ها استفاده کرد. نبشی کشی باعث می گردد که دیوارهای ساختمان به اسکلت اصلی ساختمان متصل شده و درهنگام فشار و لرزش به راحتی تخریب نشده و فرو نریزند. در واقع استفاده از نبشی ها باعث مقاومت تر شدن سازه در برابر تنش ها و نیروهای خارجی خواهد شد و وارد آمدن خسارت های احتمالی در زمان وقوع زلزله و دیگر حوادث و بلایی طبیعی را به شدت کاهش می دهد.

تفاوت وال پست با نبشی کشی:

از آن جایی که در صنعت ساختمان سازی بسیاری از افراد میان وال پست و نبشی کشی تفاوتی قایل نشده و این دو را به جای یکدیگر به کار می برند ضروری است در ابتدای کار تفاوت میان وال پست با نبشی کشی را آنالیز کنیم. وال پست و نبشی کشی دو مفهوم جداگانه هستند.

وال پست برای توزیع و پخش نیرو و فشار وارده بر دیوار مورد استفاده قرار می گیرد و باعث انتقال نیروها به ستون های اصلی ساختمان می گردد.

ساخت وال پست با استفاده از پروفیل های مختلفی صورت می گیرد. در واقع ساخت وال پست نه تنها از طریق نبشی بلکه با استفاده از قوطی و یا ناودانی هم انجام می گیرد. به همین علت بسیاری از افراد به جای به کار بردن واژه وال پست، عبارت: استفاده از قوطی در نبشی کشی ساختمان و یا استفاده از ناودانی در نبشی کشی ساختمان را به کار می برند.

پس می توان گفت نبشی کشی نوعی از وال پست است که در آن از نبشی ها برای افزایش مقاومت سازه استفاده می گردد. شایان ذکر است که استفاده از نبشی در ساخت وال پست بسیار رایج تر و کارآمدتر از استفاده از سایر پروفیل ها است. جهت خرید و استعلام قیمت قوطی با شماره ی: 34055-031 تماس بگیرید.

اجرای نبشی کشی ساختمان

کلیه دیوارهای ساختمان از جمله دیوار بیرونی و نمای ساختمان از طریق سفال و یا آجر ساخته می شوند. این دیوارها معمولاً از اسکلت اصلی ساختمان دور هستند. گرچه برخی از آن ها فشار و بار زیادی را متحمل نخواهند شد اما در صورتی که ارتفاع زیادی داشته باشند، در برابر ارتعاش و ضربه آسیب پذیر خواهند بود. چرا که نقطه اتصالی با اسکلت ساختمان ندارد. این دیوارها باید از طریق نبشی ها حفظ شده و به اسکلت ساختمان متصل شوند تا از فرسودگی و تخریب آن ها جلوگیری گردد.

روش اجرای نبشی کشی بسته به اینکه در چه نوع و در چه قسمت از پروژه انجام گیرد، فرق دارد. شایان ذکر است که دیوارهایی که از میلگرد در داخل آن ها استفاده شده است مثل دیوارهای ساخته شده با پنل سه بعدی، احتیاجی به نبشی کشی ندارند. میلگردهای به کار رفته در این دیوارها به میزان کافی مقاوت آن ها را تضمین می نمایند.

نبشی کشی در دیوارهای نمای ساختمان:

از نبشی کشی نمای ساختمان برای زیباسازی و اجرای طرح نما استفاده می گردد. برای اجرای نبشی کشی در دیوارهای نمای ساختمان باید به فاکتورهایی چون: مصالح به کاررفته در نازک کاری، طراحی معماری نمای ساختمان و ... توجه داشت.

برای مثال اگر دیوار نماهای سنگی و سیمانی را درنظر بگیریم، ابتدا با توجه به نقشه معماری و از طریق بندکشی، زیرسازی اولیه پیاده سازی می گردد. سپس صفحات فلزی را بر روی بتن تعبیه می نمایند تا برای جوشکاری نبشی ها بستری فراهم شده باشد.

نتیجه گیری

نبشی کشی یکی از مراحلی است که برای حفظ ساختمان و جلوگیری از تخریب و فرسودگی آن باید حتماً انجام گیرد. توصیه می گردد به علت اهمیت این موضوع از اجرای صحیح و اصولی آن اطمینان حاصل کنید.

بعلاوه به کیفیت نبشی و دیگر پروفیل های مورد مصرف در نبشی کشی ساختمان دقت کافی داشته باشید.

هزینه نبشی کشی ساختمان به طورکلی به علت نوسانات بازار ثابت نیست و علاوه بر این به فاکتورهای دیگری چون ابعاد، نوع و ضخامت نبشی های مورد احتیاج بستگی دارد.

جهت خرید نبشی در ابعاد مختلف با کیفیت های تضمین شده می توانید به وب سایت:www.aradahan.com مراجعه کنید. بعلاوه برای اطلاع دقیق از قیمت پروفیل های مختلف برای اجرای وال پست از جمله قیمت ناودانی ، قوطی و نبشی با شماره ی: 34055-031 تماس حاصل فرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نبشی کشی ساختمان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبشی کشی ساختمان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید