معرفی غاریقون و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ ویکی، خارج کننده اخلاط از سینه و بازکننده گرفتگی های کبد و کلیه، مسهل بلغم و سودا و خارج کننده سنگ کلیه و مثانه، بندآورنده شیر و مانع از عرق کردن بدن، ملین قوی و ضد خونریزی، برطرف کننده نفس تنگی و مسکن سرفه های مزمن،

معرفی غاریقون و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Polyporus officinalis Fries.، نام فرانسه Agaric blanc و نام انگلیسی آن Agaric می باشد. نام های دیگر آن به فارسی: عربی و در کتب طب سنتی، قارچ درختی، غاریقون ابیض، غاریقون و غاریکوم نامیده شده است.

تیره گیاه:

Polyporaceae

نوع گیاه:

قارچ

معینات ظاهری:

قارچی است خوراکی، مخروطی شکل و مدور که روی تنه برخی درختان سوزنی برگ از تیره کاج ظاهر می گردد و وزن آن گاهی به یک کیلو هم می رسد. سطح خارجی غاریقون از پوست ضخیمی پوشیده شده است که روی آن شیارهای دایره ای به رنگ زرد یا قهوه ای دیده می گردد. سطح تحتانی توده قارچ مرکب از لوله های کوتاه و کوچک با منافذی به رنگ مایل به زرد است. پوست خارجی غاریقون به دست آمده از درخت را جدا نموده و بقیه را به صورت قطعه قطعه درآورده به بازار عرضه می نمایند. این قطعه ها اسفنجی شکل به رنگ سفید و غبارآلود به نظر می آیند و طعم آنها هم تلخ است.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن کمی گرم و بیشتر خشک می باشد.

رویش جغرافیایی:

اغلب در منطقه ها کوهستانی بخصوص روسیه، ایتالیا، آلپ، سیبری، تیرول و در سایر جنگلهای سوزنی برگ کوهستانی نیمکره شمالی انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در غاریقون:

دو نوع تری ترپنوئید اسید، ارگوسترول، اسید آگاریسیک و آلکالوئید آگارسین در آن معین شده است.

بخش مورد استفاده:

قطعات نامنظم اسفنجی شکل

نحوه مصرف:

طبق دستور پزشک

خواص درمانی:

خارج نماینده اخلاط از سینه و بازنماینده گرفتگی های کبد و کلیه، مسهل بلغم و سودا و خارج نماینده سنگ کلیه و مثانه، بندآورنده شیر و مانع از عرق کردن بدن، ملین قوی و ضد خونریزی، برطرف نماینده نفس تنگی و مسکن سرفه های مزمن، مسکن درد پاها و دردهای بالای زانو بخصوص ران و مفید برای درد معده و گلو می باشد. ضمناً قطع نماینده عرق های شبانه بیماران مسلولی است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی غاریقون و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی غاریقون و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید