معرفی بعضی از گنجینه هایی که هرگز پیدا نشدند

به گزارش وبلاگ ویکی، ایسنا/ این خبر به جهت معرفی بعضی از گنجینه هایی که هرگز پیدا نشدند، برای شما مخاطبان گرامی نوشته شده است.

معرفی بعضی از گنجینه هایی که هرگز پیدا نشدند

گنجینه مسروقه آزتک ها

امپراتوری آزتک ها در مکزیک در اوایل قرن شانزدهم میلادی شاهد رونق بود، اما موکتزوما، حکمران قلمرو آزتک ها زمانی که هرنان کورتس و دیگر فاتحان اسپانیایی در سال 1519 میلادی وارد قلمرو شدند، سقوط کرد. آنها موکتزوما را حاکم دست نشانده خود کردند، تا اینکه او در سال 1520 میلادی در شرایط نامعینی درگذشت. کورتس و نیروهایش در مواجهه با شورش آزتک ها سعی کردند در 30 ژوئن 1520 میلادی با حجم عظیمی از طلای آزتک ها از مرکز آزتک ها یعنی تنوچتیتلان فرار نمایند.

با این حال یکی از کشتی های آنها در کانالی که به دریاچه تشکوکو منتهی میشد و اکنون خشکیده است، غرق شد و در نتیجه بسیاری از اسپانیایی ها کشته شدند و بخشی از طلاهای آنها نیز از دست رفت. آن شب برای اسپانیایی ها به La Noche Triste یا شب غم معروف شد. اسپانیایی ها چند ماه بعد بازگشتند تا طلاهای از دست رفته را بازیابی نمایند اما آنها تنها بخشی از آن طلاها را پیدا کردند. بخشی از این طلاها اخیراً پیدا شد، هنگامی که یک کارگر ساختمانی یک شمش طلای چند صد ساله را در مکزیکوسیتی کشف کرد. با این وجود بحشی زیادی از این گنجینه طلا هنوز مفقود است.

تالار کهربا

تالار کهربا در قرن هجدهم میلادی در کاخ کاترین واقع در نزدیکی سن پترزبورگ ساخته شد. براساس مقاله معرفی بعضی از گنجینه هایی که هرگز پیدا نشدند، باید بدانید که در ساخت این اتاق از موزائیک های طلاکاری شده، آینه ها و کنده کاری ها همراه با لوح هایی که از حدود 450 کیلوگرم کهربا ساخته شده بودند، استفاده شده بود. اتاق کهربا در سال 1941 میلادی و در طول جنگ جهانی دوم به تسخیر آلمان عایدی و در نتیجه آن تابلوها و آثار هنری اتاق از آن جدا و به آلمان منتقل شد. پس از آن دیگر اثری از این اشیاء دیده نشد و این امکان وجود دارد که اکنون نابود شده باشند.

تابوت دان منکورع

هرم منکورع فرعون مصر باستان کوچکترین هرم از اهرام سه گانه ای است که حدود 4500 سال پیش در جیزه ساخته شد. در حوالی 1830 میلادی بود که هاوارد وایس (Howard Vyse) افسر نظامی انگلستانی اهرام جیزه را کاوش کرد. وایس اکتشافات زیادی در جیزه انجام داد که از جمله آنها به یک تابوت سفید مجلل میتوان اشاره نمود که در هرم منکورع یافت شد. او سعی کرد در سال 1838 میلادی این تابوت را با کشتی تجاری بئاتریس به انگلستان بفرستد اما کشتی در حین سفر غرق شد و تابوت پرزرق و برق را نیز با خود برد. اگر بقایای بئاتریس پیدا گردد، ممکن است بتوان تابوت باستانی را بازیابی کرد.

تابوت عهد

براساس کتاب تنخ، تابوت عهد صندوقی بود که لوح های حاوی 10 فرمان حکاکی شده در آن نگهداری میشد. این صندوق در معبدی در شهر قدس (اورشلیم) نگهداری میشد که گفته شد به وسیله سلیمان نبی ساخته شده است. این معبد که گاهی از آن با نام نخستین معبد یاد می گردد، مقدس ترین مکان روی زمین برای قوم یهود بود اما زمانی که ارتشی از بابل باستان به رهبری نبوکدنصر دوم این منطقه را فتح و شهر را غارت کرد، این معبد در سال 587 قبل از میلاد ویران شد. معین نیست چه اتفاقی برای صندوق عهد افتاده و درباره محل آن مدت ها حدس ها شده است.

شمشیر هانجو ماسامونه

هانجو ماسامونه یک شمشیر است که گفته می گردد به وسیله گورو نیادو ماسامونه ساخته شده که در فاصله 1264 تا 1343 میلادی زندگی میکرد و از نظر بسیاری به عنوان بزرگترین شمشیرساز تاریخ ژاپن شناخته می گردد. این شمشیر به افتخار یکی از صاحبان آن، یعنی هونجو شیگناگا که پس از نبردی در قرن شانزدهم میلادی آن را به عنوان جایزه دریافت کرد، نامگذاری شده است. شمشیر بعداً در اختیار توکوگاوا ایه یاسو (Tokugawa Ieyasu) نهاده شد که پس از پیروزی در یکسری از جنگها در قرن شانزدهم، نخستین شوگون ژاپن شد.

این شمشیر تا انتها جنگ جهانی دوم یعنی زمانی که در طول اشغال ژاپن به وسیله آمریکایی ها از بیم استفاده از شمشیر و سایر موارد مشابه علیه آمریکایی ها به مقامات آمریکایی تحویل داده شد، از خانواده توکوگاوا خارج شد و دیگر اثری از این شمشیر دیده نشد. این احتمال وجود دارد که سربازان آمریکایی شمشیر را به همراه سایر سلاح های ژاپنی توقیف شده نابود نموده باشند، یا ممکن است شمشیر را به آمریکا منتقل نموده باشند که در این صورت احتمال بازیابی آن وجود دارد.

کتابخانه گمشده تزارهای مسکو

گفته می گردد کتابخانه گمشده تزارهای مسکو مجموعه عظیمی از متن های یونان باستان و دست نوشته هایی به زبان های مختلف را در بر می گرفت. حکمرانان دوک نشین بزرگ مسکو این کتابخانه را در سال 1518 میلادی ساختند. ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه ایوان چهارم معروف به ایوان مخوف که در فاصله 1530 میلادی تا 1584 میلادی زندگی میکرد، به نوعی متن های این کتابخانه را مخفی کرد. در طول قرنها تلاشهای زیادی برای یافتن این کتابخانه مخفی اجرا شده است اما کاوشگران تا به امروز دست خالی به جای مانده اند. صرف نظر از بودن یا نبودن این کتابخانه مخفی، تعدادی از متون باستانی نوشته شده به زبان یونانی و سایر زبان ها در آرشیوهای مسکو و سن پترزبورگ به جای مانده است.

جواهرات سلطنتی ایرلند

براساس آنچه وماس اوریوردان (Tomás ORiordan) مورخ و مدیر پروژه در دانشگاه کالج کورک در مقاله ای که در سال 2001 در مجله تاریخ ایرلند منتشر نموده است، جواهرات سلطنتی ایرلند که در سال 1907 میلادی از قلعه دوبلین ربوده شدند، در هیچ مراسم تاجگذاری استفاده نشده و در تاجی نیز به کار نرفته اند. این جواهرات شامل یک نشان سینت پاتریک و یک سنجاق با الماس و پنج گردنبند طلا بودند.

در زمان خلق این جواهرات سلطنتی در سال 1783 میلادی ایرلند تحت کنترل بریتانیا بود. این جواهرات از 394 سنگ برگرفته از جواهرات ملکه شارلوت و نشان گرمابه ساخته شده بودند. ملکه شارلوت همسر پادشاه جورج سوم بود. به گفته اوریوردان در این جواهرات، روپیه هایی از یک امپراتور مغول و احتمالاً سنگهای قیمتی ارائه شده به وسیله سلطان ترکیه نیز وجود داشت. این جواهرات سلطنتی در یک کتابخانه نگهداری می شدند و امنیت ضعیف در نگهداری به سرقت این جواهرات منجر شد. هنوز معین نیست چه کسی جواهرات را دزدیده و چه اتفاقی برای آنها افتاده است.

اشعار گمشده سافو

سافو شاعر یونانی که در قرن هفتم قبل از میلاد زندگی میکرد، به نوعی شکسپیر روزگار خود بود. این زن از احترام زیادی در بین یونانیان باستان برخوردار بود و به عنوان یکی از بهترین شاعران شناخته میشد. متاسفانه شعرهای کمی از او تا به امروز به جای مانده است. با این حال، در سال 2014 میلادی بخش ه ایی از دو شعر از سافو که پیش تر کشف نشده بود، به وسیله درک آبنیک، یک متخصص در دانشگاه آکسفورد آشکار شد. سافو در یکی از این شعرها در خصوص برادرانش صحبت می نماید و در شعری دیگر از عشق نافرجام می گوید. با این حال منشاء این دو شعر آشکار نشد و در حال حاضر معین نیست که این اشعار دقیقاً از کجا آمده اند.

گنجینه اسقف متوفی

در سال 1357 میلادی یک کشتی به نام سائو ویسنته (São Vicente) از لیسبون در پرتغال به سمت اوینیون در فرانسه حرکت کرد و گنجینه هایی را حمل میکرد که به اسقف لیسبون به نام Thibaud de Castillon که به تازگی درگذشته بود، تعلق داشت. این گنجینه شامل طلا، نقره، انگشتر، جواهرات، بشقاب های نفیس و حتی محراب های قابل حمل بود. در حالی که کشتی سائو ویسنته در نزدیکی اسپانیای امروزی در حال حرکت بود، مورد حمله دو کشتی دزدان دریایی به شدت مسلح نهاده شد که خدمه آنها، گنج این کشتی را تصرف کردند.

اعضای یکی از آن دو کشتی دزدان دریایی بعد از توقف دستگیر شدند. با این حال به نظر می رسد دیگر کشتی دزدان دریایی فرار نموده باشد و سرنوشت خدمه کشتی و گنجینه مسروقه معین نیست.

قضات عادل

نقاشی قضات عادل بخشی از محراب خنت و یک اثر هنری قرن پانزدهم میلادی است که به وسیله هوبرت و یان ون آیک در کلیسای جامع سنت باوو در خنت واقع در بلژیک خلق شد. این نقاشی چندین سوارکار را به تصویر میکشد که هویت آنها نامعین است. این نقاشی در سال 1934 میلادی ربوده شد و از آن موقع تا به امروز هرگز پیدا نشد. براساس گزارشی که در سال 2013 در گاردین منتشر شده، در گذر زمان سرنخ های جدیدی درباره این سرقت کشف شده است و پرونده سرقت این نقاشی که اکنون بیش از 2000 صفحه است، همچنان باز به جای مانده است.

منبع: همگردی

به "معرفی بعضی از گنجینه هایی که هرگز پیدا نشدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بعضی از گنجینه هایی که هرگز پیدا نشدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید