محله جلفا یکی از منطقه ها دیدنی اصفهان به شمار می رود

به گزارش وبلاگ ویکی، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، محله جلفا یکی از منطقه ها دیدنی اصفهان به شمار می رود.

محله جلفا یکی از منطقه ها دیدنی اصفهان به شمار می رود

در سال 1014 به دستور شاه عباس صفوی ارمنیان به ایران مهاجرت کردند. علت آن مسائل سیاسی و مالی بود که باعث مهاجرت پانصد هزار نفر از ارامنه به ایران شد. با حضور این مهاجران، صنعتگران و هنرمندان ارامنه در بخش جنوبی زاینده رود ساکن شدند. از قبل هم عده ای ارمنی در ایران ساکن بودند که این دو گروه با هم ادغام شده و به بازرگانی روی آوردند. در سال 1019، اجازه ساخت اولین کلیسا در اصفهان به ارامنه داده شد و در سال 1024 زمین های متعلق به دربار شاه عباس صفوی که در جنوب زاینده رود قرار داشتند، به ارامنه اهدا شد. البته به غیر از ارامنه، کسی اجازه خرید و فروش و سکونت در آن منطقه را نداشت و جلفای نو از همان زمان بنا شد.

جلفا از شمال به زاینده رود و از جنوب به دامنه کوه صفه که قبرستان ارامنه و مسیحیان است، محدود شد. از نخستین روزهای تکوین شهرک ارمنی نشین جلفا، محله هایی به نامهای میدان بزرگ، میدان کوچک، هاکوپ جان، چهار سوق قارا کل تشکیل دهنده این شهرک نوبنیاد عصر شاه عباس بوده و ساکنین آن را جلفاییان آذربایجان تشکیل می دادند. که از آن محله ها فقط میدان کوچک به جای مانده است. با پیوستن محله زرتشتیان که در نزدیکی جلفا بود، در دوران شاه عباس دوم به وسعت محله افزوده شد.

شغل اغلب مهاجرین نو حجاری بود و به همین علت، این محله به نام سنگ تراشان معروف شد و هنوز هم به همین نام است. بدنبال این توسعه شهری، دو محله دیگر یعنی کوی ایروانی ها (ایروان) و محله تبریزی ها که ساکنین آنها از این دو شهر آمده بودند، بوجود آمد. محلات نو در جنوب و جنوب غربی جلفای قدیم شکل گرفت. امروزه تمام این منطقه با نام جلفا شناخته می گردد.

عکس از: نگین همت زاده

منبع: همگردی

به "محله جلفا یکی از منطقه ها دیدنی اصفهان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محله جلفا یکی از منطقه ها دیدنی اصفهان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید