متاورس دنیای کتابخوانی را تغییر خواهد داد

به گزارش وبلاگ ویکی، احمد رفیع زاده، در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره تاثیر فناوری هوش مصنوعی بر صنعت نشر گفت: هوش مصنوعی یک ابزار فناورانه محسوب می گردد که بر حوزه های مختلف از جمله صنعت نشر، تاثیرگذار است. شاید بتوانیم بعضی از حوزه ها را از هوش مصنوعی جدا و حفظ کنیم اما نمی توانیم با فناوری هوش مصنوعی مخالفت کنیم. به هرحال هوش مصنوعی کار خودش را خواهد نمود و در همه عرصه ها تاثیرات خود را خواهد گذاشت.

متاورس دنیای کتابخوانی را تغییر خواهد داد

وی با اشاره به آینده کتاب چاپی با توسعه فناوری هوش مصنوعی ادامه داد: شاید در آینده، واژه ارگانیک در حوزه کتاب هم رایج گردد؛ یعنی بگوییم کتاب هایی به شیوه ارگانیک ـ فراوری بدون استفاده از فناوری های نوین ـ و به روش سنتی فراوری می گردد و به شکل فیزیکی در اختیار همه قرار می گیرد. این شیوه می تواند حفظ گردد و تجربه نشان داده علاقه مردم به کتاب فیزیکی همچنان حفظ شده است و از آن با عنوان قالبی نوستالژیک از رسانه کتاب استفاده می نمایند.

مدیر فروشگاه آنلاین شهر کتاب در تشریح تاثیرات هوش مصنوعی بر حوزه نشر گفت: به نظر می رسد هوش مصنوعی دارای دو اثر بر حوزه نشر است. نخست؛ تاثیر بر فراوری محتوا. مثلا با استفاده از ابزار چت جی پی تی. می دانیم بسیاری از افراد در گفت و گو با این بات مکالمه، پرسش های خود را می پرسند و این فناوری طبق داده هایی که پردازش نموده پاسخ می دهد. این ابزار، فراوری محتوا انجام می دهد و بعید نیست در آینده نزدیک به یاری این ابزار، کتابی تالیف کنیم که تاریخچه نشر را جمع آوری کند؛ بنابراین یکی از نقاطی که هوش مصنوعی می تواند در نشر اثر بگذارد، محتوا خواهد بود.

رفیع زاده درباره دیگر اثر هوش مصنوعی بر صنعت نشر، گفت: می توان انتظار داشت که هوش مصنوعی بر ابزارهایی که به حوزه کتاب است، تاثیر گذار باشد. امروزه اینترنت، شبکه های اجتماعی، نرم افزارها و برنامه ها رشد نموده اند؛ ممکن است بسیاری از افراد، کتاب الکترونیک را به کتاب فیزیکی ترجیح دهند و با کامپیوتر و تلفن همراه مطالعه نمایند. این گونه مطالعه نیز فناوری خودش را دارد؛ ابزارهای کتابخوان، نحوه نمایش فونت و فناوری مجزا دارد تا به چشم آسیب نزند. به هر حال از فاز نرم افزار و شبکه های اجتماعی و کتاب الکترونیکی عبور نموده ایم و اکنون به هوش مصنوعی رسیده ایم. قطعا هوش مصنوعی در ابزارهایی که در هر حوزه فراوری خواهد شد اثر خواهد داشت.

همواره قرار نیست کتاب فیزیکی مطالعه کنیم

وی با اشاره به فناوری واقعیت اضافه نموده، گفت: اضافه نموده هایی است که گاهی به متن کتاب اضافه می گردد که از آن به عنوان فناوری AR یا واقعیت اضافه نموده یاد می گردد و اطلاعاتی بیش از آنچه که در آن صفحه از کتاب می بینید به شما نمایش می دهد. AI یا هوش مصنوعی در هر حوزه ای از جمله کتاب وارد شده است. تکنولوژی های ساده تر آن مانند VR که رایج است به نوعی می تواند با کتاب آمیخته و محصولات نوی فراوری گردد. همواره لزوما قرار نیست، کتاب فیزیکی به دست بگیریم و مطالعه کنیم، ممکن است ترکیبی از هوش مصنوعی، نرم افزار و ابزارهای شبکه های اجتماعی تجربه نوی از کتاب خواندن را به دست دهد.

مدیر فروشگاه آنلاین شهر کتاب گفت: مثالی که بسیاری از افراد در حوزه هوش مصنوعی آن را استفاده می نمایند این است که زمانی که سینما وارد زندگی بشر شد، آنقدر برای مردم عجیب بود که وقتی قطار در صحنه ای از فیلم حرکت می کرد مردم می ترسیدند و فرار می کردند؛ در واقع تشخیص نمی دادند، این چیزی که می بینند واقعی نیست. هوش مصنوعی هم همین است؛ انشعاب های هوش مصنوعی در دنیای متاورس، عجیب و دست نیافتنی به نظر می رسد اما در آینده عادی خواهد شد و بر نحوه کتابخوانی اثر خواهد گذاشت.

رفیع زاده درباره دیگر آثار هوش مصنوعی بر صنعت نشر کتاب، اعلام کرد: یکی دیگر از تاثیرات هوش مصنوعی در حوزه کتاب ارائه تصویر متفاوت، نو و یا ابداع آن باشد. ممکن است کتاب داستانی که از آن هیچ تصوری ندارید، تبدیل به فیلم گردد و آن محتوا در VR به مخاطب منتقل گردد.

وی اضافه نمود: در مجموع هوش مصنوعی در دو حوزه محتوا و شکلِ انتقال آن، موثر است و باید دید که چه نقشی می توانیم در فراوری آن محتوا داشته باشیم.

تاثیر استارت آپ ها در حوزه کتاب

رفیع زاده با اشاره به استارت آپ های حوزه کتاب و مقوله هوش مصنوعی گفت: زمانی عبارت استارت آپ در ایران مجذوب کننده شده بود و همه دوست داشتند استارت آپ ایجاد نمایند. استارتاپ ها نقش زیادی در حوزه کتاب داشتند. در کشور خودمان در حوزه فروش اینترنتی و فروشگاه های کتاب الکترونیک و شبکه های اجتماعی، استارتاپ های کوچک وارد شدند و آن را توسعه دادند؛ و به مرور در حوزه اقتصاد کتاب هم به عنوان بازیگران جدی نقش آفرینی کردند.

مدیر فروشگاه آنلاین شهر کتاب اضافه نمود: در ایران و کشورهای دیگر هم می بینیم، کتاب فروشی ها تعدادشان کم و اقتصادشان آنقدر ضعیف باشد که حفظ کتاب فروشی به صرفه نباشد. تاثیر زیادی که استارتاپ ها بر کتابفروشی های قدیمی و سنتی داشتند، با فناوری هوش مصنوعی خواهیم دید؛ البته در کشورهای پیشرفته تر، سریع تر این اتفاق رخ می دهد و در کشورهای مانند ایران هم خودش را نشان خواهد داد.

وی ادامه داد: دنیای هوش مصنوعی بسیار نمادین و با سرعت زیاد همه چیز را تغییر می دهد و باید تا جایی که می توانیم و علاقه مند به حوزه کسب و کارمان هستیم خود را با آن را تطبیق دهیم و در فضای نوی که هوش مصنوعی ایجاد می نماید ایفای نقش کنیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "متاورس دنیای کتابخوانی را تغییر خواهد داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متاورس دنیای کتابخوانی را تغییر خواهد داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید