طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی و فر

به گزارش وبلاگ ویکی، کیک اسفنجی همواره برترین گزینه برای میهمانی ها و تولدها به شمار میرود. این کیک خوشمزه با روش های متفاوتی قابل سرو است. از مهم ترین تفاوت ها می توان به مواد اولیه و طرز تهیه آن اشاره نمود که بدون شیر، فر و هم زن برقی هم به راحتی آماده می گردد. تنها کافی است طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر و پف زیاد و طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر را در کتاب کاله بخوانید تا بتوانید برای عزیزان تان آن را آماده کنید. حال ما این جا به شما طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی را خواهیم گفت تا در تهیه کیک هایتان مسئله ای نداشته باشید.

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی و فر

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی

  • آرد همه منظوره 250 گرم
  • شکر یک دوم پیمانه
  • تخم مرغ میانه پنج عدد
  • کره به میزان لازم
  • وانیل یک دوم قاشق چای خوری
  • جوز هندی آسیاب شده یک دوم قاشق چای خوری
  • شیر خشک 50 گرم
  • نمک یک دوم قاشق چای خوری
  • بیکینگ پودر دو قاشق چای خوری
  • مارگارین 200 گرم

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی

1. مواد خشک را مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی یک کاسه خشک انتخاب کنید تا در آن آرد، بیکینگ پودر و وانیل را سه بار الک کنید. در ادامه جوزهندی آسیاب شده و شیرخشک را هم به مخلوط اضافه نموده و با یاری همزن دستی آن را هم بزنید. شیرخشک به بافت و حالت ارتجاعی کیک اسفنجی تان یاری می نماید تا بتوانید برش های یک دست تری داشته باشید. حال که مواد خشک با یکدیگر کامل مخلوط شدند، آن را کنار گذاشته و به سراغ دیگر مراحل بروید.

2. مارگارین را ذوب کنید

در این مرحله مارگارین قنادی را در یک کاسه ریخته و با یاری هم زن دستی آنقدر بزنید تا نرم گردد. برای راحتی کار بهتر است زمان دهید تا کره به دمای محیط برسد. در ادامه شکر را به کره اضافه کنید و خوب هم بزنید تا پفکی و کرمی رنگ گردد. وانیل را به کره زده شده اضافه نموده و تا یک دست مخلوط هم بزنید. شما از هر طعم دهنده ای در این مرحله می توانید بهره ببرید. دستور کیک اسفنجی ساده را به همراه تمامی فوت وفن هایش می توانید در کتاب کاله بخوانید.

3. تخم مرغ را اضافه کنید

در ادامه طرز تهیه کیک اسفنجی بدون هم زن برقی تخم مرغ ها را دانه دانه به ظرف کره زده شده و شکر اضافه کنید. در یک جهت و با سرعت میانه با یاری هم زدن دستی آن را هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. نوبت به اضافه کردن آرد می رسد باید آن را در چند مرحله به مخلوط اضافه کنید اما دقت داشته باشید که بعد از هر بار اضافه کردن مخلوط را در یک جهت هم بزنید.

4. مایه کیک را داخل قالب بریزید

قالب تان را با میزان کمی کره چرب نموده و داخل آن را آرد بپاشید. سعی کنید قالب را در دست هایتان به صورت دورانی بچرخانید تا کل قالب را آرد بگیرد. در ادامه مایه کیک را داخل قالب بریزید. چرب کردن قالب به شما در خارج کردن کیک یاری می نماید. اگر با تمام این اوصاف در تهیه این کیک خوشمزه و آسان مشکل داشتید می توانید طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر همراه با ویدیو را در کتاب کاله بخوانید.

قابلمه را آماده کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی قابلمه ای مناسب انتخاب نموده و به مدت پنج دقیقه روی حرارت قرار دهید تا گرم گردد. بعد از پنج دقیقه قالب کیک را داخل قابلمه بگذارید و اجازه دهید 60 تا 40 دقیقه کیک بپزد. این زمان با توجه به میزان مایه کیک تان کاملا متغیر است. حرارت را کم نموده و در صورت احتیاج از شعله پخش کن بهره ببرید. بعد از این زمان گفته شده، با یاری یک خلال چوبی از پخت آن مطمئن شوید. بعد از خنک شدن به راحتی کیک را بیرون آورده و روی آن را تزئین کنید. طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه را هم می توانید امتحان کنید. اگر این کیک را به صورت لایه لایه می خواهید سرو کنید برای فیلینگ لایه های آن خرده های موز و گردو به همراه سس شکلاتی یا گاناش شکلاتی برترین گزینه هستند.

کیک اسفنجی را به راحتی با هم زن دستی و بدون فر در منزل برای یهمانی هایتان سرو کنید.

نکات تکمیلی برای پخت بهتر کیک اسفنجی بدون همزن برقی

طرز تهیه کیک اسفنجی سراسر نکته و فوت وفن است. برای داشتن تجربه ای لذت بخش از این آشپزی احتیاج است که آن ها را رعایت کنید. در ادامه در قالب چند پرسش و پاسخ کوتاه به این نکات اشاره شده است.

برای پخت کیک در قابلمه چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

بری پخت بهتر کیک در قابلمه باید قابلمه ای بزرگتر از قالب کیک خود انتخاب کنید و میزانی آب درون آن بریزید.در ادامه پایه ای فلزی درون قابلمه قرار دهید تا قالب کیک را روی آن بگذارید. دقت داشته باشید که آب درون قابلمه نباید خیلی کم باشد که سریع بخار گردد و از سویی دیگر به میزان ای آب بریزید که روی قالب را نگیرد و آب داخل مایه کیک نرود. در صورت نداشتن پایه فلزی از فنجان یا یک وسیله سوراخ دار مانند آبکش یا الک هم می توانید یاری بگیرید، این به خلاقیت و میزان قالب شما بستگی دارد.

دلیل خام ماندن کیک اسفنجی در قابلمه چیست؟

برای آن که کیک تان در قابلمه خام نماند در مدت زمان پخت نباید در آن را باز کنید چرا که کیک نه تنها خام می ماند بلکه پف هم نمی نماید. از سویی دیگر عدم تناسب بین موادهای اولیه کیک از دیگر دلیل های خام ماندن کیک اسفنجی است که باید به آن دقت داشته باشید.

برترین طعم دهنده کیک های اسفنجی چیست؟

برای کیک های اسفنجی از طعم دهنده های بسیاری می توان استفاده کرد اما وانیل از رایج ترین آن ها به شمار میرود. با این حال پرتقال و پوست پرتقال هم طعم فوق العاده ای به کیک تان می دهند که طرز تهیه کیک پرتقالی اسفنجی را در کتاب کاله می توانید بخوانید. از دیگر طعم دهنده ها زعفران است که طرز تهیه کیک زعفرانی اسفنجی هم در کتاب کاله بیان شده است.

چرا بافت کیک اسفنجی بدون فر خشک می گردد؟

در دستور پخت کیک های اسفنجی که زرده و سفیده تخم مرغ از یکدیگر جدا نمی شوند هنگام مخلو ط کردنشان باید خیلی مراقب بود. آن ها را نباید با هم زن دستی زیاد با یکدیگر مخلوط کرد چون باعث سفتی و از دست رفتن رطوبت کیک می گردد. هم چنین اگر زرده و سفیده را با سرعت هم بزنید خشکی بافت کیک اسفنجی را به همراه دارد. در طرز تهیه کیک ساده اسفنجی با پف زیاد این نکات به خوبی گفته شده است.

به چند روش می توان کیک اسفنجی بدون هم زن را آماده کرد؟

همان طور که در خط های بالاتر اشاره کردیم کیک اسفنجی را با روش های متفاوتی می توان آماده کرد با این حال در کتاب کاله طرز تهیه کیک اسفنجی به 12 روش مختلف از فر تا قابلمه شرح داده شده است که می توانید آن را بخوانید.

چگونه کیک اسفنجی را فیلینگ می نمایند؟

ابتدا کیک را به صورت لایه لایه و افقی برشی دهید. برای آن که لایه های کیک تان مرطوب بمانند آن ها را با کمی آب قند خیس کنید. برای فیلینگ کردن لایه ها از انواع خرده میوه ها، آجیل ها و خامه می توانید بهره ببرید. به این صورت که یک لایه از کیک را پر از خرده میوه نموده سپس روی آن را خامه یا گاناش شکلاتی بمالید. لایه بعدی کیک را روی آن بگذارید و این کار را تا جایی ادامه دهید که لایه هایتان روی یک دیگر قرار گرفته و تمام شده اند. در خاتمه اطراف کیک را خامه کشی کنید و با پودر قند یا برش های میوه تزئین کنید. برای خامه کشی آسان تر از همان ابتدا لایه های کیک را روی پایه گردون بگذارید. طرز تهیه گاناش شکلاتی را در کتاب کاله بخوانید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی و فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک اسفنجی بدون همزن برقی و فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید