تکنولوژی سینما؛ درآمدی بر طراحی فنی و مبانی ساخت آکسسوار در فیلم های تاریخی

به گزارش وبلاگ ویکی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ؛ کتاب تکنولوژی سینما؛ درآمدی بر طراحی فنی و مبانی ساخت آکسسوار در فیلم های تاریخی نوشته مهدی عسگری آستانه منتشر شد.

تکنولوژی سینما؛ درآمدی بر طراحی فنی و مبانی ساخت آکسسوار در فیلم های تاریخی

این کتاب شامل 9 فصل است، نویسنده در پیشگفتار این کتاب به تعریف آکسسوار می پردازد. در این تعریف آکسسوار به کلیه لوازمی گفته می گردد که در صحنه های مختلف فیلم ها استفاده می شوند. سپس تاریخچه آکسسوار بیان می گردد.

در اولین فصل انواع عکس سوال ها در فیلم های تاریخی معرفی و مورد آنالیز قرار می گیرند.

فصل دوم این کتاب به معرفی ابزارهای کاربردی برای ساخت اکسسوارهای فیلم ها می پردازد.

در مبحث ساخت آکسسوار شناخت مواد یکی از مهمترین مباحث طراحی صحنه و ساخت لوازم صحنه است. از این رو فصل سوم کتاب تکنولوژی سینما؛ درآمدی بر طراحی فنی و مبانی ساخت آکسسوار در فیلم های تاریخی به شناخت مواد اختصاص داده شده است.

رنگ همیشه در طراحی و ساخت لوازم صحنه یکی از مهمترین موضوعات و دغدغه های طراح صحنه است فصل چهارم کتاب به این مبحث می پردازد.

در فصل پنجم کتاب تکنولوژی سینما؛ درآمدی بر طراحی فنی و مبانی ساخت آکسسوار در فیلم های تاریخی مهدی عسگری آستانه از مدل سازی سخن به میان می آورد.

فصل ششم کتاب قالب سازی و موادی که در این کار استفاده می گردد اختصاص داده شده است.

در فصل هفتم کتاب تکنولوژی سینما؛ درآمدی بر طراحی فنی و مبانی ساخت آکسسوار در فیلم های تاریخی با عنوان قالب سازی در سینما به انواع قالب ها و موادی که برای طراحی و ساخت آنها در ساخت لوازم صحنه و حتی گریم در فیلم های مختلف استفاده می گردد اشاره می گردد.

فصل هشتم این کتاب به پتینه کاری می پردازد. در تعریف پتینه کاری آمده است بافت یا جرمی که بر اثر گذشت زمان و به مرور اکسید شده و عوامل طبیعی روی شکل اثر گذاشته و باعث تغییر رنگ و ایجاد بافت یا به اصطلاح تخریب جنس و ایجاد زنگار شده باشد را پتینه می گویند.

پتینه کاری هنر طبیعت است در واقع انسان این هنر را از طبیعت آموخته است و برای کهنه کردن آکسسوار لوازم صحنه در فیلم ها استفاده می نماید. یکی از کاربردهای هنر پتینه نمایش گذر زمان روی اشیا مدرن است.

در آخرین فصل این کتاب نمونه هایی از آکسسورهای فراوری شده برای فیلم های تاریخی بزرگ به صورت عکس و شرح آورده شده است. فیلم هایی مانند سریال مختارنامه، فیلم محمد ساخته مجید مجیدیاز این جمله اند.

کتاب تکنولوژی سینما؛ درآمدی بر طراحی فنی و مبانی ساخت آکسسوار در فیلم های تاریخی با شرحات دقیق، جزئی و ظریف خود می تواند یکی از منابع مهم برای دانشجویان علاقه مندان و طراحان صحنه فیلم های مختلف باشد.

این کتاب در 448 صفحه در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. تکنولوژی سینما برای آخرین بار در نمایشگاه کتاب تهران 1402 با قیمت 150 هزار تومان در اختیار علاقه مندان به این رشته تخصصی سینما نهاده شد.

این کتاب با توجه به اطلاعات جزئی و دقیق و کاربردی که در شاخه تخصصی طراحی صحنه و ساخت آکسسوار به خوانندگان خود می دهد یکی از منابع جامع و کامل این رشته تخصصی در سینما به شمار میرود.

در پشت جلد این کتاب آمده است؛ در فیلم های تاریخی که وسایل صحنه و آکسسوار های استفاده شده در مکان های مختلف فیلم مربوط به گذشته های دور است و امروزه تعداد معدودی از این وسایل در موزه های مختلف در سراسر دنیا نگهداری می شوند و عملاً دسترسی به آنها برای استفاده در فیلم غیرممکن است، طراح فیلم با توجه به تاریخ و زمان رویدادهای فیلمنامه و با در نظر گرفتن نوع جنس و کاربرد وسایل و نیز با استناد به مراجع معتبر تاریخی مانند کتابخانه ها و موزه ها به طراحی و تهیه طرح هایی برای ساخت و فراوری این وسایل اقدام می نماید. اجرا و ساخت وسایل یاد شده را سازندگان وسایل صحنه انجام می دهند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تکنولوژی سینما؛ درآمدی بر طراحی فنی و مبانی ساخت آکسسوار در فیلم های تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنولوژی سینما؛ درآمدی بر طراحی فنی و مبانی ساخت آکسسوار در فیلم های تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید