تفاهم اعضای بین المجالس در راستای حفظ محیط زیست، طرح الزام عراق و عربستان به مقابله با ریزگردها

به گزارش وبلاگ ویکی، خبرنگاران/خوزستان رئیس هیات پارلمانی ایران در اجلاسیه آسیا پاسفیک، با اشاره به طرح خواسته ایران در موضوع ریزگردها برای شکل گیری یک اجماع منطقه ای و جهانی و الزام کشورهایی چون عربستان و عراق برای ارائه برنامه منسجم و منطقی در این زمینه، گفت: مجالس کشورها به تفاهم مشترک رسیدند که هر کدام در کشورهای خود قوانینی را در جهت حفظ محیط زیست وضع نمایند و در واقع این یک عزم جهانی و منطقه ای است.

تفاهم اعضای بین المجالس در راستای حفظ محیط زیست، طرح الزام عراق و عربستان به مقابله با ریزگردها

عباس پاپی زاده در گفت وگو با وبلاگ ویکی، درباره مباحث مطرح شده و دستاوردهای حضور هیات مجلسی ایران در اجلاسیه آسیا پاسفیک در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار، اظهار کرد: این نشست به میزبانی ویتنام و با همکاری بین المجالس جهانی برگزار گردید و هدف آن نیز آنالیز تغییر اقلیم و حفظ محیط زیست در راستای توسعه پایدار بود.

وی با بیان این که کلونی انسانی به شدت در حال تاثیرگذاری روی محیط زیست و تغییر اقلیم در مناطق مختلف جهان ازجمله خاورمیانه است، گفت: ازجمله این تأثیرات می توان به شرایط نامناسب تالاب های منطقه جنوب غرب ایران و همچنین کشور عراق اشاره نمود که این تالاب ها به خاطر دخالت های اجرا شده، خشک شده اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه آسیا پاسفیک، اضافه کرد: بعضی کشورها نیز از بعضی سیستم ها و تکنولوژی های جدید در جهت استفاده هر چه بهتر برای بارورکردن ابرها استفاده می نمایند و عملاً در جهان هیچ پروتکلی وجود ندارد که این کشورها خود را ملزم به رعایت حقوق دیگر کشورها بدانند؛ به طور مثال با بارورسازی ابرها در این کشورها، قطعاً پتانسیل زایش ابرها در جای دیگر کاهش پیدا می نماید و منطقه دیگری دچار خشکسالی خواهد شد.

وی اعلام کرد: بنابراین این موضوعات و تاثیر تغییر اقلیم و دگرگونی محیط زیست بر توسعه پایدار، جامعه جهانی را تحت تأثیر قرار می دهد، موجب توسعه فقر می گردد و همچنین هزینه های سنگینی را به کشورها تحمیل می نماید؛ به طور مثال در قسمتی از ساحل اقیانوسیه - آسیا که بیشتر مدنظر ما است، ذوب شدن یخ های قطبی موجب افزایش سطح آب ها و پیشروی دریا به سمت سواحل شده است که در نهایت مردم تحت تاثیر قرار می گیرند و آسیب می بینند.

پاپی زاده اعلام نمود: همچنین در این نشست در بحث ریزگردها اعلام کردیم که این موضوع باید به وسیله یک اجماع منطقه ای و جهانی پیگیری گردد و کشورهایی چون عربستان و عراق در کنار کشور ایران برای کنترل و مبارزه با ریزگردها برنامه منسجم و منطقی ارائه دهند؛ چراکه ریزگردها سالانه میلیاردها دلار هزینه برای کشور ما در بحث سلامت مردم در پی دارد و همچنین به سلامت مردم آسیب وارد می نماید و شرایط بسیار بدی هم بر منطقه حاکم است.

وی اعلام کرد: بنابراین بحث این بود که اتحادیه بین المللی جهانی، مجالس کشورهای عضو را ملزم به تصویب قوانینی کند تا این قوانین در نهایت هر کشور را به رعایت مسائل محیط زیستی در جهت جلوگیری از تغییرات اقلیم و طرح های زیان بار ملزم کند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین در این نشست مقرر شد که مجلس ها و مجالس کشورها در جهت حفظ محیط زیست و توسعه پایدار به ویژه بحث هایی چون خشکسالی ها که بعضی اوقات دخالت های انسانی موجب آن می گردد، قوانینی را تصویب نمایند.

پاپی زاده اضافه کرد: در نهایت نیز مجالس کشورها به تفاهم مشترک رسیدند که هر کدام در کشورهای خود قوانینی را در جهت حفظ محیط زیست وضع نمایند و در واقع این یک عزم جهانی و منطقه ای است که آرام آرام در حال شکل دریافت است و امیدوارم در کشورهای مختلف، قوانین خوبی تدوین گردد.

وی گفت: همچنین ما در این نشست گزارش دادیم که در مجلس شورای اسلامی ایران، قوانین خوبی داریم و قانون برطرف آلودگی هوا (لایحه هوای پاک) طی یک ماه گذشته تصویب شده و قانون حفظ دریاچه ها، رودخانه ها و تالاب ها نیز در دستور کار کمیسیون کشاورزی است. همچنین قانون حفظ و کاربری خاک مدنظر است و ان شاءالله پتانسیل و باروری خاک و محیط زیست حفظ خواهد شد.

نماینده دزفول اضافه کرد: به هر حال این موضوع به ما یاری می نماید که از اقدامات اشتباهی مانند سدسازی های بی رویه و انتقال آب از سرشاخه های رود کارون که در گذشته اجرا شده است، جلوگیری و مانع از پیش آمدن خسارت بیشتر در راستای حفظ محیط زیست گردد.

رئیس هیأت مجلسی ایران در اجلاسیه آسیا پاسفیک در پاسخ به این سؤال که افزایش ارتباط مجلس ها چقدر می تواند به کشور ایران در مورد کنترل و مبارزه با ریزگردها یاری کند؟ مطرح کرد: درخواستی که به اتحادیه بین المجالس دادیم، این بود که به مجلس های بعضی کشورهای کم کار چون عراق و عربستان تأکید و تذکر داده گردد که در این زمینه گام بردارند. ما در داخل کشور در مورد کانون های ریزگردها و منشأ داخلی آن، اقدامات خوبی انجام داده ایم و اگرچه دولت در بودجه 96 اعتباری برای مبارزه با ریزگردها در نظر نگرفته، اما بیش از 500، 600 میلیارد تومان از سوی مجلس برای کنترل ریزگردها در بودجه 96 لحاظ شده است که ازجمله آن می توان به تامین مالچ رایگان اشاره نمود.

وی در خاتمه گفت: در این نشست با نایب رئیس مجلس ویتنام و رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی ملاقات داشتیم و در مذاکرات دو جانبه نیز این موضوعات را مطرح کردیم که مورد استقبال هم نهاده شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تفاهم اعضای بین المجالس در راستای حفظ محیط زیست، طرح الزام عراق و عربستان به مقابله با ریزگردها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاهم اعضای بین المجالس در راستای حفظ محیط زیست، طرح الزام عراق و عربستان به مقابله با ریزگردها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید