تالاب لیپار چابهار، از کلیشه رنگ ها فاصله بگیرید!

به گزارش وبلاگ ویکی، جهان به مقدار کافی پر از دریا و دریاچه های آبی رنگ است، البته که هرکدام در دل ما جای خودش را دارد اما حالا فرصتی پیش آمده که از کلیشه رنگ های همیشگی فاصله بگیرید. برای یک بار هم که شده در زندگی خود دریاچه ای ببینید که صورتی است. قطعا تعداد بسیار کمی از دریاچه های کره زمین صورتی رنگ هستند و ما آنقدر خوش شانس هستیم که در ایران خودمان، جایی حوالی سیستان و بلوچستان، چنین دریاچه شگفت انگیزی داریم. تالاب لیپار چابهار، یکی از عجایب گردشگری سیستان و بلوچستان است که سالانه گردشگران زیادی را به این منطقه دعوت می نماید.

تالاب لیپار چابهار، از کلیشه رنگ ها فاصله بگیرید!

احتمالا شما هم مثل هرکسی که برای اولین بار با این موضوع روبرو می گردد، از خود می پرسید چه طور ممکن است رنگ آب دریاچه صورتی باشد؟ یا اینکه اگر تالاب همیشه پرآب نیست، دقیقا کی باید از آن بازدید کنیم؟

ما این مقاله را در مجله گردشگری وبلاگ ویکی قرار دادیم تا به این سوال و چندین سوال مهم دیگر درباره دریاچه لیپار پاسخ دهیم. با توجه به مشکل کمبود اطلاعات و منابع موثق، برای تکمیل این مقاله و اطمینان از صحت بعضی از بخش های آن، از رئیس بخش زیستگاه و منطقه ها اداره کل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان یاری گرفتیم.

چرا تالاب لیپار صورتی است؟

تالاب لیپار به خاطر وجود تعداد بالای پلانکتون و جلبک های صورتی و واکنش های طبیعی این ساختار با طبیعت، به رنگ قرمز و صورتی دیده می گردد.

آدرس دریاچه صورتی لیپار کجاست؟

استان سیستان و بلوچستان، چابهار، 15 کیلومتری شرق چابهار، راستا جاده ساحلی چابهار بهگواتر، نزدیک روستای رمین

برترین زمان سفر به تالاب لیپار کی است؟

با توجه به اینکه تالاب لیپار در ماه های محدودی از سال آب دارد، برترین زمان سفر به تالاب لیپار چابهار از اواسط زمستان تا فصل بهار است.

دریاچه لیپار چطور جایی است؟

نام دشتی که دریاچه در آن قرار گرفته است، لیپار است، برای همین هم این نام را به تالاب اختصاص داده اند. در زبان بلوچی محل تلاقی آب رودخانه و آب دریا را لیپار می گویند. این تالاب آب شور، در واقع نوعی دشت آبرفتی وسیع با مساحت حدودی 14 کیلومتر است.

دشتی که بر اثر بارندگی ها، سیلاب های منطقه و تحت تاثیر دریا ایجاد شده و وجود سازه های مصنوعی مثل جاده ساحلی گردشگری چابهار به گواتر روی ساختار کنونی آن اثرگذار بوده است. جالب است بدانید تالاب لیپار همیشه پرآب نیست و وجود آن به اندازه باران های موسمی و شرایط محیطی بستگی دارد.

  • تور چابهار
  • هتل چابهار
  • بلیط چابهار

چرا به تالاب لیپار چابهار دریاچه صورتی می گویند؟

دریاچه لیپار به خاطر رنگ قرمز و صورتی که دارد، با نام دریاچه صورتی چابهار نیز شناخته می گردد. این پدیده، یکی از تماشای های سواحل سیستان و بلوچستان است که با رنگ دلبرانه خود، سالانه دل بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی را به دست می آورد.

صورتی بودن تالاب لیپار چابهار به خاطر وجود پلانکتون های گیاهی و فعل و انفعالاتی است که در طبیعت صورت می گیرد. وجود حدود 90 درصد از پلانکتون های گیاهی، ازدیاد مواد آلی و معدنی که به وسیله رودخانه ها به دریاچه منتقل می شوند و جریان های دریایی فصلی مونسون، همگی دست به دست هم داده و تالاب چابهار را به طرز معجزه آسایی صورتی رنگ می نمایند.

تعداد پلانکتون ها از اواسط خرداد ماه تا شهریور رو به افزایش است و در نهایت در آذر ماه به بیشترین حد خود می رسند. جالب است بدانید که آب تالاب صورتی چابهار شور است.

برترین زمان بازدید از تالاب لیپار چه وقت است؟

تالاب لیپار چابهار معمولا در ماه های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر به زیبا ترین حالت خود می رسد و رنگ شگفت انگیز آن به وضوح دیده می گردد. توجه داشته باشید که فصل تابستان به خاطر آب وهوای گرم و کاهش سطح آب، زمان مناسبی برای بازدید از تالاب لیپار نیست.

در برترین حالت می توان گفت که در سال های پربارش، این تالاب در خوش بینانه ترین حالت، نهایتا به مدت سه تا چهار ماه آب دارد.

بنابراین برترین زمان بازدید از این جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان، زمانی است که دریاچه آب کافی داشته باشد و هم زمان در صورتی ترین حالت خود قرار داشته باشد. با توجه به این توضیحات، برترین زمان برای بازدید از تالاب لیپار چابهار اواسط زمستان تا فصل بهار است.

آیا در تالاب لیپار چابهار (دریاچه صورتی) موجود زنده است؟

موجودات زنده در تالاب لیپار چابهار کم نیستند، به طور کلی انواع و اقسام موجودات زنده در داخل و خارج دریاچه وجود دارد. البته باید شانس بیاورید تا تعدادی از آن ها را در مدت کوتاهی که از تالاب بازدید می کنید، ببینید. حتی ممکن است بعضی از گونه های گیاهی یا جانوری داخل دریاچه به چشم دیده نشوند، اما این موضوع چیزی از جذابیت تالاب صورتی چابهار کم نخواهد کرد.

این منطقه بکر، در دورانی که آب کافی و شرایط مساعد داشته باشد، فضای مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آب های شور و شیرین از جمله فلامینگو، پلیکان، مرغابی، چنگر و… است. حضور این پرندگان در لیپار دائمی نیست و پس از گذشتن از فصل زمستان، دوباره مهاجرت خواهند کرد.

بازدید از تالاب لیپار فرصت مناسبی برای پرنده نگری است. در رابطه با سایر گونه های جانوری می توان گفت، به خاطر وجود اراضی کشاورزی و روستاها در اطراف تالاب، امکان وجود و زندگی جانوران مختلف نیست.

از طرف دیگر طبق آمارگیری های اجرا شده در رابطه به موجودات زنده داخل دریاچه، حدود 93 گونه پلانکتون گیاهی، 31 گروه پلانکتون جانوری، 64 گونه از انواع نرم تنان، 85 گونه ماهی، 24 گونه از سخت پوستان، 14 گونه مایوبنتوز و 46 گونه مختلف از انواع جلبک شناسایی شده است.

البته باید عنوان کنیم که علی رغم جست وجوهای اجرا شده، متاسفانه منبع موثق و معتبری برای اطمینان از دقیق بودن این آمار پیدا نکردیم، اما بر اساس اطلاعات کلی جمع آوری شده ترجیح دادیم به صورت حدودی به این اعداد اشاره کنیم تا بتوانید تصور دقیق تری از تنوع زیستی در تالاب لیپار چابهار داشته باشید.

چه گیاهانی در نزدیکی تالاب لیپار چابهار وجود دارند؟

محیط اطراف دریاچه لیپار از نظر پوشش گیاهی، پر از بوته ها و درختچه های گز، چش، کهور، نی، بلوط و حرا است که با تبخیر آب در دوران های مختلف سال از آب خارج می شوند. این تالاب از نظر گونه های مختلف گیاهی از تنوع زیادی برخوردار است.

نکته جالب اینجاست که تالاب صورتی چابهار به خاطر وجود گیاه پنبه وحشی در میان گردشگران و بومیان منطقه شناخته شده است. بسیاری از بومیان با برداشت این گونه گیاهی، به تهیه لحاف و بالش می پردازند.

سرگرمیات در دریاچه صورتی چابهار

درست است که بیشتر گردشگران واقعی برای بازدید از تالاب لیپار به این منطقه می آیند و همین بازدید دل انگیز، به تنهایی یک سرگرمی کامل محسوب می گردد اما اطراف تالاب کپرهای کوچکی برای فروش صنایع دستی، محصولات دریایی و هنر دست زنان بلوچی ساخته شده است.

در این فضا، اتاقکی برای طراحی دست با حنا نیز وجود دارد و گاهی هم می توان از موسیقی با سازهای محلی بومیان منطقه نیز لذت برد. در نزدیکی محیط تالاب، تعدادی شتر برای افرادی که به تجربه شترسواری علاقه دارند، وجود دارد.

زمین های اطراف تالاب به خاطر باتلاقی بودن خطرناک است، برای همین بهتر است اتومبیل خود را با فاصله از تالاب پارک کنید و پیاده به آن نزدیک شوید.

دسترسی به دریاچه صورتی چابهار

آدرس تالاب لیپار چابهار: ایران، استان سیستان و بلوچستان، چابهار، 15 کیلومتری شرق چابهار، راستا جاده ساحلی چابهار به گواتر، نزدیک روستای رمین

برای دسترسی به تالاب لیپار باید به وسیله روستای رمین که در 15 کیلومتری چابهار است، اقدام کنید. دسترسی به روستا نیز به وسیله جاده ساحلی چابهار به خلیج گواتر امکان پذیر است.

تالاب لیپار روی گوگل مپ

بازدید از دنیای رنگارنگ

پرسپکتیو زمین صورتی رنگ و آسمان آبی، ترکیب و تصویری جادویی است که احتمالا تا قبل از خواندن این مقاله، فقط مختص خواب یا در برترین حالت، کارتون های والت دیزنی بود. اما حالا دیگر می دانید که در ماه هایی از سال می توان بی دردسر وارد دنیای رنگارنگ و شگفت انگیز کارتون های والت دیزنی شد و از معدود دریاچه های صورتی دنیا، در چند قدمی خودمان تماشا کرد.

سفر به چابهار، سفر به دنیای شگفتی هاست و از جمله ویژگی های مثبت تالاب لیپار نزدیکی آن به سایر جاهای تماشای منطقه است. گردشگران می توانند پس از بازدید از تالاب صورتی رنگ، سری به دیگر جاهای تماشای چابهار مثل کوه های مینیاتوری، تالاب دشتار و… بزنند و عیش سفر خود را تکمیل نمایند.

منبع: علی بابا

به "تالاب لیپار چابهار، از کلیشه رنگ ها فاصله بگیرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب لیپار چابهار، از کلیشه رنگ ها فاصله بگیرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید