بازگشت آثار باستانی، توسط یک مجموعه دار

به گزارش وبلاگ ویکی، یک مجموعه دار بریتانیایی مجموعه ای از کلاه خودهای باستانی را پس از آنکه متوجه شد این آثار به صورت غیرقانونی از اسپانیا خارج شده اند، به کشور مبداء بازگرداند.

بازگشت آثار باستانی، توسط یک مجموعه دار

این کلاه خودهای باستانی به صورت قانونی توسط کریستین لوت که یک مجموعه دار بریتانیایی است خریداری شده اند اما زمانی که لوت متوجه شد این آثار در دهه 80 به صورت غیرقانونی از محوطه باستان شناسی واقع در شمال اسپانیا خارج شده اند، آنها را بازگرداند.

این کلاه خودها در فاصله زمانی بین 400 تا 200 پیش از میلاد ساخته شده اند. لوت پس از آن که درباره تاریخچه این آثار از طریق رسانه های اسپانیا مطلع شد، در یک اقدام داوطلبانه و با همکاری سفیر اسپانیا و یونسکو این آثار را بازگرداند.

لوت، هفت کلاه خود را در سال 2008 در حراجی واقع در مونیخ و یک کلاه خود دیگر را در سال 2009 از یک دلال واقع در لندن خریداری کرد و در مجموع برای این هشت کلاه خود 250 هزار پوند پرداخت کرد.

لوت در مصاحبه ای با آرت نت نیوز خاطرنشان کرد: شخصا فکر می کنم، زمانی که تاریخچه یک اثر همچون این مجموعه کلاه خودهای باستانی همچون روز روشن است و من متوجه شده ام که این آثار از کشور مبداء خود غارت شده اند، دلیلی وجود ندارد که یک مجموعه دار بخواهد این آثار را در مجموعه خود نگهداری کند.

اسپانیا از بازگرداندن این مجموعه کلاه خودهای باستانی به عنوان مهم ترین پروژه استرداد میراث فرهنگی ربوده شده این کشور از سال 2012 تا به امروز یاد کرده است.

پیش تر در سال 2012، ایالات متحده مجموعه ای از سکه های باستانی به وزن 15 تن و ارزش تقریبی 500 میلیون دلار را که از یک کشتی اسپانیایی غارت شده بود، به اسپانیا بازگرداند. این کشتی اسپانیایی در جریان یک نبرد و توسط یک کشتی بریتانیایی در نزدیکی پرتغال در سال 1804 غرق شده بود.

وزارت فرهنگ اسپانیا اخیرا خاطرنشان کرده، بقایای 681 کشتی که در فاصله سال های 1492 تا 1898 غرق شده اند در نزدیکی سواحل جنوبی اقیانوس اطلس وجود دارد.

تا به امروز موقعیت دقیق کمتر از یک چهارم این مجموعه کشتی های غرق شده معین شده است و انتظار می رود مجموعه آثاری از جمله سلاح در آنها وجود داشته باشد.

لوت می گوید جرم فرهنگی که در این بین رخ داده است با بازگرداندن این آثار غارت شده به کشور اصلی شان رفع شده است، اما او حالا می خواهد پولی که برای خریداری این آثار پرداخت کرده است را پس بگیرد.

منبع: دنیای سفر

به "بازگشت آثار باستانی، توسط یک مجموعه دار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت آثار باستانی، توسط یک مجموعه دار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید