ایده ای که در جاده شکل گرفت نگاهی به تاریخ نه چندان نزدیک

به گزارش وبلاگ ویکی، بنیانگذار فروشگاه کارآفرین سوئدی ارلین پرسون 30 ساله بود که در طول سفر جاده ای خود در آمریکا به فکر تاسیس فروشگاهی ویژه عرضه لباس زنان افتاد و نخستین شعبه را در سوئد افتتاح و نشان فروشگاه را هم خود طراحی کرد.

ایده ای که در جاده شکل گرفت نگاهی به تاریخ نه چندان نزدیک

غول جهانی صنعت پوشاک به نام اچ. اند. ام (H&M) در سال 1947 در سوئد به دنیا آمد. نام اصلی این شرکت خرده فروشی پوشاک هنس ماریتز است که به نام H&M شناخته می گردد و یکی از نشان های تجاری شناخته شده در صنعت پوشاک جهانست.

شرکت اچ. اند. ام بر اساس گزارش بلومبرگ تعداد 4500 فروشگاه در جهان دارد که طبق برنامه خود برای افزایش این تعداد به 7 تا 8هزار کوشش می نماید. شرکت اچ. اند. ام به بخشی از صنعت خرده فروشی پوشاک تعلق دارد که به آنها fast-fashion گفته می گردد.

این صفت به شرکت های فراوری نماینده گفته می گردد که فراوریات شان از نمایشگاه های مد به سرعت راهی قفسه های فروشگاه شده و در اختیار مشتریان قرار می گیرد؛ گرچه بعضی معتقدند که این دسته از محصولات نه تنها به سرعت راهی فروشگاه ها می شوند، بلکه با همان سرعت هم راهی سطل زباله می شوند. این بخش از صنعت پوشاک شاهد حضور بازیگران بزرگی همچون زارا، پریمارک، سی. اند. ای. پیکوک و اچ. اند. ام است.

نگاهی به تاریخ نه چندان نزدیک

در سال 1947 نخستین شعبه فروشگاه در شهر واستراس سوئد آغاز به کار کرد و وجود کلمه Hennes (که در زبان سوئدی به زن اشاره دارد) در نام فروشگاه هم به این دلیل بود که فروشگاه فقط لباس ویژه زنان را ارائه می کرد. بنیانگذار فروشگاه کارآفرین سوئدی ارلین پرسون 30 ساله بود که در طول سفر جاده ای خود در آمریکا به فکر تاسیس فروشگاهی ویژه عرضه لباس زنان افتاد و نخستین شعبه را در سوئد افتتاح و نشان فروشگاه را هم خود طراحی کرد. او در سال 1952 شعبه بعدی را در استکهلم تاسیس کرد و 2سال بعد شعبه بعدی را در بخش دیگری از استکهلم افتتاح کرد.

رازهای پیروزیت

پرسون دریافته بود که برای پیروزیت در کسب وکارش احتیاج به تبلیغات مناسب دارد، به همین منظور در بزرگ ترین نشریه آن موقع سوئد یک صفحه کامل را به آگهی تمام رنگی فروشگاه اختصاص داد که این اقدام در آن موقع کمتر انجام می شد. به این ترتیب دهه 50 میلادی برای پرسون اینگونه انتها یافت که توانست فروشگاه برگزیده خود را در نخستین آسمانخراش ساخته شده در منطقه Hötorget در مرکز استکهلم افتتاح کند.

این نوع پیشتازی در تبلیغات و استفاده از شیوه های متفاوت در برنامه های مختلف شرکت همچنان دیده می گردد. شرکت اچ. اند. ام گرچه شانه به شانه رقیب خود، زارا در صنعت پوشاک فعالیت می نماید، اما الگوی متفاوتی رابرای کسب وکارش در پیش گرفته.

آنها بر خلاف زارا محصولات شان را خودشان فراوری نمی نمایند بلکه برای فراوری وابسته به بیش از 900 تامین نماینده مستقل در سراسر جهان هستند. این تعداد تامین نماینده توسط 30 دفتر منطقه ای راهنمایی می شوند.

در ادامه همین راستا شرکت برای تحریک فراوری نمایندگان به ایجاد شرایط مناسب کاری، از سال 2013 در بنگلادش و کامبوج یک برنامه آزمایشی اجرا کرد و بر اساس آن خرید 100درصد محصولات فراوری نمایندگان را به مدت 5 سال ضمانت کرد.

از طرف دیگر حدود 80درصد از فراوریات شرکت برای مصرف یکساله فراوری و انبار می گردد و همیشه حدود 20درصد از فراوریات را آنهایی تشکیل می دهد که در بسته های کوچک طراحی، فراوری و عرضه می گردد.

به این ترتیب شرکت امکان عرضه بهنگام محصولات جدید را ایجاد می نماید. شرکت همچنین از شبکه ارتباطی ویژه خود برای شعب و دفاتر استفاده می نماید که این امکان ارتباط مناسب بین آنها را برقرار و اداره امور را راحت می نماید.

نگاهی به راستا رشد

در سال 1968 پرسون مجموعه خرده فروشی البسه و لوازم شکار و ماهیگیری به نام Mauritz Widforss را خرید و به فروشگاه های خود افزود. از آن تاریخ نام Mauritz هم به نام قبلی فروشگاه اضافه شد.

اما تغییرات فقط در نامگذاری نبود بلکه این آغاز تبدیل شرکت به مجموعه فروشگاه های عرضه لباس برای همه اعضای خانواده بود. از این پس رشد شرکت سرعت گرفت و تا سال 1969 آنها 42 فروشگاه را در اختیار داشتند.

در همین دوره بود که توسعه شرکت در سایر کشورها هم آغاز شد و نخستین شعبه در دانمارک، انگلستان و سوئیس هم افتتاح شد. آنها همچنین در دهه70 فروش لباس زیر را هم به محصولات خود افزودند. از طرفی با الهام از فروشگاه های denim در آمریکا، از سال 1970 لباس ویژه نوجوانان هم در قفسه های فروشگاه های شرکت جایی مخصوص به خود پیدا کرد.

شرکت اچ. اند. ام الگوی متفاوتی را برای کسب وکارش در پیش گرفته. آنها بر خلاف زارا محصولات شان را خودشان فراوری نمی نمایند بلکه برای فراوری وابسته به بیش از 900 تامین نماینده مستقل در سراسر جهان هستند

به این ترتیب رشد شرکت بدان پایه رسید که تا سال 1973 به طور متوسط در هر سال پیروز به افتتاح 5 تا 6 فروشگاه شدند. در ادامه همین راستا بود که در سال 1974 شرکت وارد فهرست شرکت های بازار بورس استکهلم شد و در همان سال هم نام شرکت به H&M تغییر یافت.

دهه 80 شرکت خود را برای توسعه جهانی آماده کرد و بر همین مبنا تعدادی شعبه فروشگاه ها در آلمان و هلند افتتاح شد. از طرفی در همان زمانی که هنوز تجارت الکترونیک متولد نشده بود، شرکت خدماتی را با استفاده از امکانات پستی به درب خانه های مردم در سوئد برد.

درست 35 سال پس از تاسیس نخستین فروشگاه در سال 1982 ارلین پرسون جای خود به عنوان مدیر ارشد اجرایی را به پسرش استفان داد، اما راستا رشد شرکت همچنان ادامه یافت. شرکت از ابتدای دهه90 میلادی توجه خود را از آگهی هایی که در نشریات منتشر می شد به سمت تابلوهای تبلیغاتی بزرگ در شهرها برد.

اما یکی از تفاوت هایی که در این دوره دیده شد، اینکه شرکت آغاز به استفاده از مدل های شناخته شده برای معرفی محصولات کرد که از نشانه های حرکت شرکت به سمت جهانی شدن و استفاده از روش هایی متفاوت برای معرفی بود. در این راستا شرکت آغاز به استفاده از سوپر مدل ها و هنرمندان معروف کرد تا امکانات جهانی مد را برای معرفی خودش در جهانی مد به کار گیرد.

در همین دهه 90 بود که آنها برنامه سالانه همزمان با سال نو میلادی را برای معرفی لباس زیر هم آغاز کردند که موجب جلب توجه فراوان رسانه ها به شرکت شد. این فرایند تابدان پایه برای شرکت اهمیت یافت که در طول این دهه از تعدادی مدل معروف استفاده کرد که به همین دلیل آنها موسوم به گروه شش نفره بزرگ شدند.

اما دهه 90 برای شرکت تغییرات دیگری هم به همراه داشت که یکی از آنها آغاز فروش برخط در سال 1998 بود. این حرکت شرکت در همین حال به عنوان نخستین فروشگاه برخط در سوئد هم شناخته شد.

در کنار آن شرکت همچنین فروشگاه های خود را در کشورهای اروپایی توسعه داد و تا انتها دهه90 تعدادی شعبه در این کشورها داشت و نخستین شعبه خود در فرانسه را هم در سال 1998 در پاریس افتتاح کرد.

آخرین آمارهای در دسترس از شرایط درآمدی شرکت مربوط به سال 2016 است. در این سال درآمد شرکت به مبلغ 25.191 میلیارد دلار رسیده که از این میان معادل 2.692 میلیارد دلار آن سهم عملیاتی بوده. همچنین شرکت در این سال سود خالص 2.106 میلیارد دلار را به دست آورده.

این میزان گردش اقتصادی و سود آن نتیجه کار بیش از 148هزار نفر در فروشگاه های شرکت بوده. شرکت اچ. اند. ام پیروز شد پس از بیش از 70 سال فعالیت در سال 2019 در فهرست 100 عدد از برترین کسب وکارهای جهان رتبه 30 را به خود اختصاص دهد و صندلی برتر عرضه پوشاک در جهان را برای خود حفظ کند.

منبع: مجله شنبه

به "ایده ای که در جاده شکل گرفت نگاهی به تاریخ نه چندان نزدیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده ای که در جاده شکل گرفت نگاهی به تاریخ نه چندان نزدیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید