انفجاری بزرگ که 20 هزار سال پیش اتفاق افتاده و اثرش هنوز قابل مشاهده است!

به گزارش وبلاگ ویکی، ایسنا نوشت: موشک ناسا برای مطالعه بقایای یک ابرنواختر ستاره ساز به فضا پرتاب می گردد.

انفجاری بزرگ که 20 هزار سال پیش اتفاق افتاده و اثرش هنوز قابل مشاهده است!

اوایل هفته آینده، یک موشک ناسا به آنالیز یک پدیده ستاره ای چشمگیر در فاصله 2600 سال نوری از زمین در صورت فلکی ماکیان خواهد پرداخت. در این صورت فلکی، یک ستاره که زمانی پرجرم بوده و احتمالا 20 برابر میزان خورشید ما را داشته و به صورت یک ابرنواختر درخشان منفجر شده است، قابل مشاهده است. این انفجار به قدری درخشان بوده که برای کسانی که روی زمین بودند حتی در طول روز با چشم غیر مسلح قابل رویت بوده است.

اگرچه این انفجار حدود 20 هزار سال پیش اتفاق افتاده است، اما مواد ستاره ای که در طول انفجار به بیرون پرتاب شدند، همچنان با سرعت 1.5 میلیون کیلومتر در ساعت به بیرون پرتاب می شوند. میزان این ابرنواختر در سال 2012 سه برابر میزان یک ماه کامل بود و اکنون تصور می گردد 120 سال نوری باشد.

این بقایا که به وسیله ستاره شناسان به عنوان حلقه ماکیان شناخته می گردد، یک یافته کاملا نادر است، زیرا منعکس کننده یک انفجار ابرنواختری در حال وقوع است.

  • موجود سیاه عجیبی که در ساحل پیدا شد/ عکس

  • آنچه تا امروز دیده نشده بود / شاهکار تازه جیمز وب در مشتری/ عکس

این ابرنواختر به ما در لحظه نشان می دهد که چگونه عناصر سنگینی که در قلب ستاره شکل گرفته بودند، به دنیا بازگردانده می شوند و نسل بعدی ستارگان و کهکشان ها آن ها را به ارث خواهند برد.

برایان فلمینگ(Brian Fleming) از دانشگاه کلرادو بولدر که محقق اصلی ماموریت آینده است، در بیانیه ای گفت: ابرنواخترهایی مانند آنچه حلقه ماکیان را ایجاد کرد، تأثیر زیادی بر نحوه شکل گیری کهکشان ها دارند.

فلمینگ و گروهش در روز یکشنبه حلقه ماکیان را با پرتاب ابزاری بر فراز یک موشک کوچک به سمت فضای زیر مداری رصد خواهند کرد.

این پرتاب از نیومکزیکو در ساعت 11:35 به وقت منطقه زمانی شرقی(07:05 بامداد به وقت تهران) در روز هشتم آبان انجام می گردد. ماموریت INFUSE قرار است داده هایی در خصوص بقایای این ابرنواختر برای چندین دقیقه از ارتفاع 240 کیلومتری جمع آوری کند.

به طور خاص، این ابزار جریان نور را از حلقه ماکیان در طول موج های فرابنفش دور جمع آوری می نماید. این درخشش نشان می دهد که گرد و غبار و گاز سوزان به جامانده، که تصور می گردد بین 90 هزار تا 540 هزار درجه فارنهایت(حدود 50 هزار تا 300 هزار درجه سانتیگراد) باشد، در حال انبساط و برخورد به گاز سرد منجمد در فضا است.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "انفجاری بزرگ که 20 هزار سال پیش اتفاق افتاده و اثرش هنوز قابل مشاهده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انفجاری بزرگ که 20 هزار سال پیش اتفاق افتاده و اثرش هنوز قابل مشاهده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید