یک قرن درباره شبنم اشتباه فکر می کردیم!

به گزارش وبلاگ ویکی، ایسنا نوشت: دانشمندان می گویند ما بیش از یک قرن در خصوص قطرات کروی موسوم به سلول های کیسه اپیدرمی(EBC) روی گیاهان اشتباه نموده ایم.

یک قرن درباره شبنم اشتباه فکر می کردیم!

همین طور که درک و شناخت ما از دنیا اطرافمان بیشتر می گردد، نظریه های علمی نیز رشد می نمایند. مانند همین نمونه ای که در این خبر به آن می پردازیم و بیش از 100 سال در خصوص آن اشتباه نموده ایم.

تصور می شد که این قطرات کوچک روی گیاهان، از آنها در برابر خطراتی مانند خشکسالی و نمک محافظت می نمایند. اکنون یک مطالعه نو می گوید که اینطور نیست و در واقع آنها برای دفع انواع مختلف خطرات به شکل آفات و بیماری ها شکل گرفته اند.

این کشف به وسیله پژوهشگرانی انجام شد که می خواستند فرض اصلی در خصوص این شبنم ها را با جزئیات بیشتری آنالیز نمایند. برای این منظور، آنها گیاهان کینوای جهش یافته و گیاهان یخی را بدون پوشش معمولی این قطرات که از نظر علمی به عنوان سلول های اپیدرمی کیسه یا EBC شناخته می شوند، کشت کردند.

مکس موگ زیست شناس دانشگاه کپنهاگ در دانمارک می گوید: وقتی ما آب نمک را روی این گیاهان بدون پوشش EBC ریختیم یا آنها را در شرایط خشکسالی قرار دادیم، آنها عملکردی درخشان و برخلاف انتظار داشتند. پس یک چیزی اشتباه بود.

  • عکس | این آخرین مدل ماکسیمای محبوب ایرانیان است!

  • پیش بینی ترسناک هوش مصنوعی از آینده دورکاری/ عکس

  • اگر یک سوزن با سرعت نور به زمین برخورد کند چه می گردد؟

وی اضافه کرد: از سوی دیگر دیدیم که آنها بر خلاف گیاهان دارای پوشش، به شدت به حشرات و آفات کوچک آلوده شده اند.

پژوهشگران می گویند، این بادکنک های مینیاتوری به عنوان یک سد در برابر آفات عمل می نمایند و وقتی موجودات کوچک سعی می نمایند گیاه را آفت زده نمایند، در نهایت با محلول سمی که در EBCها واقع شده است، مسموم و نابود می شوند.

تجزیه و تحلیل بیشتر محتویات EBCها نشان داد که یکی از مواد موجود در آنها اسید اگزالیک است که برای آفات، سمی است. با این حال، نمک بیشتری نسبت به سلول های اطراف وجود نداشت که نشان می دهد این ایده که این شبنم ها به عنوان محفظه های سرریز نمک اضافی عمل می نمایند، نادرست است.

علاوه بر این، این تیم بعلاوه مشاهده کرد که گیاهان بدون پوشش نسبت به باکتری Pseudomonas syringae که عامل یکی از شایع ترین بیماری های باکتریایی در گیاهان است، آسیب پذیرتر بودند. علت این امر می تواند به نحوه پوشاندن روزنه های روی برگ های گیاهان به وسیله این شبنم ها باشد که اغلب راهی است که باکتری ها برای حمله از آن استفاده می نمایند.

اما چرا یک فرضیه نادرست برای مدتی به این طولانی باقی ماند؟ پژوهشگران می گویند، مطالعات گذشته ممکن است بر اساس گونه های گیاهی مشابه یا مکانیسم های مشابه EBC، فرضیات نادرستی داشته اند. علاوه بر این، تکنیک های تحقیق و روش های تجزیه و تحلیل همگی به طور پیوسته در طول زمان بهبود یافته اند.

بدون شک این گیاهان دارای پوشش EBC در برابر عوامل استرس زای غیر زنده مانند خشکی و نمک بسیار مقاوم هستند، اما به نظر می رسد که محافظت از جانب این EBCها نیست. در عوض، این عوامل استرس زای زیستی هستند که این شبنم ها از گیاهان در مقابل آنها محافظت می نمایند.

رشد گیاهان مقاوم و سخت مانند کینوا و گیاهان یخی در دنیایی با آب و هوای متغیر بسیار مهم است و این مطالعه می تواند به کشت گونه هایی یاری کند که در برابر تهدیدات متعدد محافظت می شوند.

مایکل پالمگرن زیست شناس دانشگاه کپنهاگ می گوید: کینوا به عنوان محصولی مطمئن برای آینده معرفی شده است، زیرا سرشار از پروتئین است و در برابر خشکسالی و نمک و در نتیجه تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "یک قرن درباره شبنم اشتباه فکر می کردیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک قرن درباره شبنم اشتباه فکر می کردیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید