پای سفره تنورچه با سازقیچک

به گزارش وبلاگ ویکی، تنورچه و پلوی بلوچی، غذای خوشمزه ای است که در سفر به سیستان و بلوچستان نمی توانی به راحتی از کنارش بگذری؛ با طعم شبیه دنده کباب کرمانشاه و چه بسا لذیذتر از آن!

پای سفره تنورچه با سازقیچک

وبلاگ ویکی: در استان پهناور سیستان و بلوچستا،ن هستند کسانی که برای مسافران، تنورچه درست می نمایند. به گوشت یک بزغاله آماده طبخ ، ادویه می زنند و آن را داخل تنور می گذارند و کباب می نمایند. بعد، بزغاله کباب شده را با لیموترش و پلوی بلوچی که باز هم در آن از ادویه خاصی استفاده شده، بر سر سفره می گذارند تا آن را نوش جان کنی و لذت ببری.

در این سفر، از تماشای یک آئین نشاط انگیز هم نباید غافل شوید؛ پایکوبی شمشیر یا پایکوبی چوب که با ساز و دهل همراه است، در بین مردم سیستان رواج دارد و پایکوبی چاپی، که با کوبیدن متناوب پا بر زمین همراه است، از جمله آئین های قدیمی مردم بلوچ است؛ بلوچ هایی که قیچک (نوعی کمانچه) می سازند و آن را چه زیبا می نوازند.

موسیقى بلوچستان که در مراسم گوناگون و در لحظه های غم و شادی، انعکاس دهنده حالات مختلف مردم بلوچ بوده و هست، در حالت رزمى و بزمى و عزا، به صورت همصدایى و هماوایى اجرا مى گردد.

گذر از باغ های موز و رسیدن به سرزمینی متفاوت با آنچه قبلاً دیده اید، کوه های مریخی یا مینیاتوری و بعد از آن، ساحل شنی بی نظیر دریای عمان در کنار کوه های صخره ای، تالاب لیپار یا تالاب صورتی، گل افشان کهیر بندر تنگ و جاده فرح بخش چابهار به بندر جاسک، با فراز و فرودهای دوست داشتنی و قدم زدن در حاشیه رودخانه باهوکلات، لذت سفر به این سرزمین کهن را دو چندان می سازد.

منبع: توریسم آنلاین

به "پای سفره تنورچه با سازقیچک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پای سفره تنورچه با سازقیچک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید