مسجد جامع اردستان از جهات مختلف مورد بی مهری قرار گرفته است

به گزارش وبلاگ ویکی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، مسجد جامع اردستان از جهات مختلف مورد بی مهری قرار گرفته است.

مسجد جامع اردستان از جهات مختلف مورد بی مهری قرار گرفته است

مسجد جامع اردستان به عنوان نگین تاریخی شهرستان و مهمترین اثر تاریخی منطقه شناخته می گردد. باستان شناسان، مورخان و هر فردی که بخواهد اردستان را معرفی کند اولین اثری که معرفی می گردد، مسجد جامع اردستان است و در واقع برای شناخت اردستان، این شهر را به مسجد جامع تاریخی آن ربط می دهند.

به گفته مورخان و استناد کاوش های باستانی که اجرا شده، این مسجد چهار دوره تاریخی را به خود دیده است. سازه مسجد جامع اردستان تا ابتدای دوره سلجوقیان دارای معماری شبستانی و ستونهای متعدد بوده و با معماری کنونی بسیار تفاوت داشته است و فاقد هرگونه گنبد و ایوان بوده است.

در عصر سلجوقیان معماری از اصفهان به نام استاد محمود اصفهانی، مسجد جامع اردستان را از سبک شبستانی به سبک چهار ایوانی در دو طبقه تبدیل می نماید.

محمدرضا صدوقی، مورخ تاریخ اردستان اظهار کرد: مسجد جامع اردستان در دوره صفویه از یک مسجد تنها به یک مجموعه شهری شامل مسجد، آب انبار، حسینیه، کاروانسرا، حمام، بازارچه و...تبدیل می گردد که متأسفانه بازارچه و بخشی از کاروانسرا امروز از بین رفته است.

وی اضافه کرد: مسجد جامع اردستان در کمربند باغهای انار قرار گرفته است و فضای منحصر بفردی را ایجاد نموده است. این مسجد دارای چهار ایوان یا صفه به نامهای صفه جنوبی، صاحب الزمان، صفه شمالی به صفا، صفه غربی به نام امام حسن یا حکیم الملک و صفه شرقی به صفه امام حسن یا امیر جمله معروف است.

صدوقی با بیان اینکه مسجد جامع اردستان یک بنای دوستدار محیط زیست است که برای گرم کردن و سرد کردن آن به هیچ عنوان احتیاج به صرف انرژی ندارد، گفت: مسائلی که این بنای تاریخی دارد تغییرات کاربری ها شامل استفاده از بلندگوهای قوی و استفاده از کولرهای آبی است که گاهی مواقع به صورت غیراصولی در این بنا استفاده می گردد.

بعلاوه سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان گفت: اکنون مسجد جامع اردستان هیچ گونه متولی و خادمی ندارد و برای نظافت بخشهای مختلف آن با مسائلی روبرو هستیم.

نرگس بهشاد با بیان اینکه نداشتن متولی معین در کنار بی تفاوتی هیئت امنای این مسجد باعث شده گاهی مواقع شاهد سرقت در مسجد جامع باشیم، اضافه کرد: علیرغم اینکه تعداد 8 دوربین مدار بسته در بخشهایی از مسجد نصب شده است ولی به تازگی در قسمتهایی که دوربین نداشته شاهد سرقت بعضی از اثاثیه مسجد جامع هستیم.

وی گفت: مسجد جامع اردستان مسائل متعددی دارد و تا به امروز نامه نگاری هایی با ادارات مختلف، فرمانداری و دفتر امام آدینه انجام دادیم ولی اثرگذار نبوده است. به عنوان مثال وجود کولرهای آبی در طبقه دوم مسجد جامع خطر بزرگی برای بنای مسجد است که امکان خسارتهای جبران ناپذیری را دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان گفت: برگزاری بعضی از مراسم هایی که ضرورتی ندارد باعث ضربه زدن به بدنه مسجد جامع شده است ولی گوش شنوایی وجود ندارد و همچنان شاهد ضربه زدن به این بنای تاریخی هستیم. نصب بنر و پلاکاردها در مسجد جامع دیوارهای مسجد جامع را سوراخ سوراخ نموده است.

بهشاد با بیان اینکه مشکل مسجد جامع تاریخی اردستان این است که متولی معینی ندارد و اداره میراث فرهنگی شهرستان بودجه معین و کافی ندارد که بخواهد خادم و یا متولی برای این مکان بگیرد، گفت: تزریق نیروهای جوان به بدنه هیئت امنا می تواند یک راه حل برای نجات این مسجد باشد.

منبع: همگردی

به "مسجد جامع اردستان از جهات مختلف مورد بی مهری قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد جامع اردستان از جهات مختلف مورد بی مهری قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید