فونیکس آریزو 8 با موتور تیگو 8 پرو به بازار می آید ، آنالیز تخصصی

به گزارش وبلاگ ویکی، فونیکس آریزو 8 احتمالاً تا اواخر سال جاری از سوی مدیران خودرو وارد بازار خودرو کشورمان خواهد شد. آریزو 8 قرار است با موتور دو لیتری توربو به عنوان قوی ترین سدان مدیران خودرو در نمایندگی های این برند به فروش برسد.

فونیکس آریزو 8 با موتور تیگو 8 پرو به بازار می آید ، آنالیز تخصصی

فونیکس آریزو 8

بیت ران - محمد فتح اللهی - سدان ها در سال های اخیر در حال از رها کردن جایگاه خود در بازار اروپا و آمریکای شمالی هستند. اما این خودرو ها همچنان در میان چینی ها محبوبیت بسیاری دارند.

از همین رو، چری (فونیکس) حاضر شد تا آریزو 8 را به میدانی بفرستد که تویوتا کرولا، هوندا سیویک و فولکس واگن Lavida پرچمدار آن هستند. چری برنامه دارد تا این سدان 4/7 متری را با نام فونیکس آریزو 8 به ایران ارسال کند.

نام و ابعاد آریزو 8 نشان می دهد که جایگاه این خودرو، بالاتر از سدان های کوچکتر چری یعنی Arrizo 5 Plus و Arrizo 5 Pro است. فونیکس آریزو 8 اکنون در ایران است و بنا و به بیان مدیران خودرو، مراحل نهایی تست برای عرضه به بازار را پشت سر می گذارد.

پیش از هر چیز باید بدانیم که آریزو 8اکنون در بازار خودرو چین در جایگاه بیست و هفتمین سدان کامپکت پرفروش قرار گرفته است. پس بهتر است به جای تعریف و تمجیدها، واقعیت ها را درباره این خودرو نو مدیران خودرو بیشتر بدانیم.

آمار فروش فونیکس آریزو 8 در بازار چین

فونیکس آریزو 8 / آمار فروش

آریزو 8 در هشتم آوریل (اردیبهشت سال قبل) سال 2022 به بازار خودرو چین معرفی گردید. اما فروش رسمی این خودرو از ماه اکتبر (مهر/آبان سال قبل) در بازار خودرو چین آغاز شد.

در آن ماه چری پیروز شد 4516 دستگاه آریزو 8 را به دست مشتریان چینی برساند. این رقم در نوامبر (آذر/دی سال قبل) 2022 به 5937 دستگاه رسید. یعنی 31.4% افزایش فروش تنها در یک ماه.

فروش فونیکس آریزو 8 در دسامبر 2022 رکورد زد و چری 8488 دستگاه از این سدان کامپکت را به چینی ها فروخت. این آمار نشان داد که آریزو 8 یکبار دیگر رشد فروش را تجربه کرد که اینبار 42.9% بود.

اما با آغاز سال 2023 اوضاع برای این محصول چری به خوبی پیش نرفت. آریزو 8 در ژانویه سال جاری (دی/بهمن سال قبل) با کاهش 62.2 درصدی فروش، تنها 3203 مشتری در بازار چین داشت.

روند فروش این خودرو در فوریه سال جاری (بهمن/اسفند سال قبل) بدتر هم شد و در مقایسه با ماه قبل، 42.7% از فروش این خودرو کم شد. به طوری که در آن ماه فقط 1833 دستگاه از این خودرو به مشتریان چینی تحویل شد. این بدترین آمار فروش آریزو 8 در طول 6 ماه قبل بود.

آخرین آمار فروش این خودرو مربوط به ماه مارس (اسفند 1401/فروردین 1402) است. آریزو 8 در ماه قبل بالاخره پس از دو ماه رشد فروش را تجربه کرد و تعداد خودروهای تحویلی به 3109 دستگاه رسید. این رقم یعنی 113.2% رشد فروش در طول یک ماه.

پر فروش ترین سدان کامپکت چین

نیسان Sylphy (سانی) / پرفروش ترین سدان کامپکت چین

در میان میان بهتر است پرفروش ترین سدان کامپت چین را هم بشناسیم. این خودرو نیسان Sylphy (سانی) نام دارد که فقط در ماه قبل، 21/796 دستگاه از آن را چینی ها خریدند. این رقم نزدیک به 19 هزار دستگاه بیشتر و 601% بالاتر از فروش آریزو 8 است.

در نتیجه چینی ها در بازار داخلی خود در پی خودروهای باکیفیت تر هستند. جالب است بدانیم که نیسان Sylphy تقریباً 12 هزار یوان از آریزو 8 گران تر است. یعنی 21/796 چینی فقط در ماه قبل حاضر شدند 89/880/000 تومان بیشتر هزینه نمایند، اما آریزو 8 را نخرند!

تعیینات فنی فونیکس آریزو 8

آریزو 8 با یک تعیینات فنی در بازار خودرو چین به فروش می رسد. این سدان 1428 کیلوگرمی (1471 کیلوگرم در مدل های فول) دارای قوای محرکه چهار سیلندر چری با کد SQRF4J16C است.

این موتور 1.6 لیتری (1598 سی سی) توربو، 197 پی اس (194 اسب بخار) در 5500 دور در دقیقه نیرو فراوری می نماید. اما جالب این است که یکی از رسانه های چینی قدرت واقعی این موتور را 183 اسب بخار میزان گیری کرد. گشتاور خروجی آن نیز 290 نیوتن متر است که در بین دورهای 2 تا 4 هزار در دسترس راننده قرار گرفته است.

شتاب صفر تا صد کیلومتر آریزو 8 با موتور 1.6 لیتری توربو 6.5 ثانیه اعلام شد. این سدان کامپکت می تواند با چنین موتوری تا 205 کیلومتر در ساعت به شتابگیری ادامه دهد.

نیرو و گشتاور موتور آریزو 8 با موتور 1.6 لیتری توربو به وسیله گیربکس 7 سرعته DCT تر به چرخ های جلو منتقل می گردد. تعلیق جلو از نوع مک فرسون و تعلیق عقب هم با بازوهای مستقل وظیفه تعادل این سدان را برعهده دارند.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو برابر با 4780×1843×1469 میلیمتر است. فاصله بین دو محور آریزو 8 هم 2790 میلیمتر اعلام شد.

اما این خودرو احتمالاً با موتور قوی تری که در زیر درب موتور تیگو 8 پرو دیدیم هم به بازار ایران می آید. این موتور که با کد SQRF4J20 معرفی گردید، 2 لیتر (1998 سی سی) حجم دارد و مجهز به توربوشارژ است.

قدرت خروجی این موتور 254 پی اس (250 اسب بخار) در 5500 دور در دقیقه است. آریزو 8 در این نسخه گشتاور 390 نیوتن متری دارد که در بین دورهای 1750 تا 4000 می توان از آن بهره برد. شتاب این مدل 6 ثانیه است.

گیربکس این مدل هم 7 سرعته DCT تر است که نیرو را به محور جلو منتقل می نماید. احتمال حضور آریزو 8 با موتور 2 لیتری توربو در بازار خودرو ایران قوی تر است.

امکانات رفاهی فونیکس آریزو 8

فضای داخلی فونیکس آریزو 8

هنوز فهرست آپشن ها و امکانات رفاهی این سدان چری برای بازار ایران تعیین نیست. اما بد نیست پیش از ورود این خودرو به کشورمان، آپشن های آن را در بازار چین آنالیز کنیم.

فونیکس آریزو 8 در مدل های پایه با رینگ های 16 اینچی و تایرهای 205/60 به دست مشتری می رسند. این در حالی است که نسخه های فول این سدان مجهز به رینگ های 18 اینچی و تایرهای 225/45 هستند.

تمامی مدل های این خودرو تایر زاپاس دارند که در درون محفظه بار آن قرار می گیرد. در بخش امکانات پایه ایمنی، آریزو 8 به ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سامانه های کنترل کشش و پایداری، سامانه مانیتورینگ فشار باد تایرها و هشدار نبستن کمربندی ایمنی برخوردار هستند.

ایربگ های راننده، سرنشین و جانبی در تمامی مدل های استاندارد هستند. اما ایربگ های پرده ای را می توان فقط در مدل فول این خودرو دید. چری ایربگ زانو را هم برای راننده در این خودرو تدارک دید که البته فقط مخصوص نسخه های فول و گران قیمت است.

دوربین 360 درجه، کروز کنترل آداپتیو، هشدار هستگی راننده، هشدار بازشدن درب ها و سنسورهای پارک جلو در نسخه های فول وجود دارند. اما همه مدل های مقرون به صرفه و گران با سنسورهای عقب استاندارد به بازار می آیند. مدل های پایه هم مجهز به دوربین دید عقب و کروز کنترل معمولی هستند.

همه مدل های فونیکس آریزو 8 با سیستم های ورود بدون کلید، استارت/استاپ، ترمز پارک برقی و کنترل حرکت خودرو در سربالایی ها به فروش می رسند. اما اصل ماجرا در تفاوت های سامانه های رانندگی هوشمند است.

سامانه های رانندگی هوشمند

مدل های فول این خودرو سیستم هشدار نقاط کور را دارند. در نسخه های رده میانه امکاناتی چون رادار خطی و هشدار خروج از خط هم مشاهده می گردد. اما مدل های پایه و مقرون به صرفه هیچکدام از این امکانات را ندارند.

تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار تصادف از جلو، هشدار تصادف از عقب (فقط در نسخه فول) و ترمزهای اکتیو هم جزئی از آپشن های ایمنی این خودرو بشمار می روند.

فونیکس آریزو 8 سطح دوم رانندگی اتوماتیک را به راننده ارائه می دهد و در نسخه های فول شاهد دوربین ثبت وقایع داخل و خارج خودرو هم هستیم.

نکته مثبت درباره این خودرو آن است که تمامی مدل های مقرون به صرفه و گران با سقف پانورامیک بازشونده و درب صندوق عقب برقی به دست مشتری می رسند.

سقف پانورامیک فونیکس آریزو 8

تنظیم دستی زاویه فرمان و دسته دنده الکترونیکی هم در همه مدل ها وجود دارد. اما فقط نسخه های گران این خودرو شیفتر پشت فرمان دارند.

مدل های پایه با نمایشگر لمسی 10.25 اینچی به فروش می رسند. اما نسخه های فول نمایشگر لمسی 10.3 اینچی دارند. شارژ وایرلس تلفن همراه هم مخصوص نمونه های گران قیمت است.

مدل های میان رده از لحاظ قیمت دارای گرمکن صندلی های جلو هستند. نمونه های فول اما سردکن صندلی های جلو را هم ارائه می نمایند.

نمایشگر کلاستر خودرو هم در مدل های پایه 10.25 اینچی و در نمونه های فول 10.3 اینچی است. نسخه های فول آریزو 8 gesture Control (تنظیمات منو با اشاره انگشت)، دوربین تشخیص چهره و سیستم صوتی SONY با هشت اسپیکر را نیز دارند.

چراغ های جلو و عقب LED، نورپردازی داخلی، آیینه های جانبی برقی گرمکن دار، سنسور باران (در مدل های فول)، ایرکاندیشن اتوماتیک دو نقطه ای (در مدل های فول)، خروجی تهویه عقب (در مدل های فول)، فیلترهای PM2.5، یونیزه و پخش نماینده رایحه مخصوص هم در نسخه های فول این خودرو مشاهده می شوند.

چینی ها درباره آریزو 8 چه می گویند؟

فونیکس آریزو 8

با گذشت بیش از شش ماه از آغاز فروش این سدان چری در بازار چین، اکنون می توان نظرات خریداران را در وبسایت های گوناگون چینی مشاهده کرد.

بعضی از خریداران چینی این خودرو، قدرت موتور 1.6 توربو را برای آریزو 8 کافی نمی دانند. از طرفی دیگر دید راننده از ستون A کم است و در سرعت های بالا، صدای باد در این بخش را بسیار زیاد توصیف کردند.

اما مسائل زیادی درباره این خودرو به وسیله چینی ها اعلام شد. بسیاری از مشتریان آریزو 8 عنوان کردند زمانی خودرو در P قرار دارند، گاهی اوقات خودرو حرکت می نماید. نکته دیگر این است که گاهاً در زمان خاموش بودن ایرکاندیشن هنوز هوای بیرون به داخل راهنمایی می گردد.

بسیاری از خریداران هم وجود دارند که ظاهر زیبا، متریال نرم در درون کابین، فضای داخلی بسیار جادار، مصرف سوخت کم و امکانات کامل در نسخه های گران را دلایل خود برای خرید این خودرو اعلام کردند.

قیمت فونیکس آریزو 8 در بازار خودرو چین

فونیکس آریزو 8

نسخه پایه این سدان چینی را می توان با 108/900 یوان خریداری کرد. این رقم براساس نرخ تبدیل معادل 815/661/000 تومان است.

فول ترین مدل آریزو 8 هم در بازار چین در نمایندگی های چری به قیمت 132/900 یوان به وسیله چینی ها قابل خرید است. یعنی 995/421/000 تومان.

بنابر شایعات، مدیران خودرو در طول دو تا سه ماه آینده آریزو 8 را در بازار خودرو ایران عرضه خواهدکرد. البته رقمی که برای خرید این خودرو اعلام شد نیز حدود 2 میلیارد تومان است.

فونیکس آریزو 8 در مجموع خودرویی قابل قبول از برند چری است و قطعاً در زمان فروش آن به وسیله مدیران خودرو در بازار پیروز خواهد بود. البته این پیروزیت در سایه نبود برندهای معتبر جهانی بدست می آید.

چرا که مشتری ایرانی بدون شک با وجود برندهای جهانی به سراغ چینی ها نخواهد رفت. این اتفاق در بازار خودرو ترکیه نیز رخ داد و ترک ها با وجود برندهای مطرح، تمایلی برای خرید خودرو های چینی ندارند. اما انتخاب ما از روی اجبار است.

قیمت هوندا کلیک به 270 میلیون تومان رسید / موتورسیکلت گران و کمیاب شد

اسکای ول ET5 فیس لیفت با پیمایش 620 کیلومتری به ترکیه رسید

موتور ME16 سایپا و تفاوت های آن با TU5 پلاس ایران خودرو

اسکای ول ET5 شاسی بلند برقی کرمان موتور با 1 ستاره ایمنی

شاهین پلاس با موتور 16 سوپاپ معرفی گردید / آنالیز فنی شاهین پلاس

منبع: بیت ران

به "فونیکس آریزو 8 با موتور تیگو 8 پرو به بازار می آید ، آنالیز تخصصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فونیکس آریزو 8 با موتور تیگو 8 پرو به بازار می آید ، آنالیز تخصصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید