زمین به جز قطب شمال و جنوب، قطب دیگری هم دارد

به گزارش وبلاگ ویکی، فلات بزرگ تبت که در تقاطع آسیای جنوبی، مرکزی و شرقی قرار گرفته است، اغلب به عنوان قطب سوم زمین در نظر گرفته می گردد. این فلات، سرزمینی از یخچال های طبیعی بزرگ، یخ های دائمی و برف سنگین، شبکه وسیعی از رودخانه ها، از جمله آبراهه های اصلی مانند گنگ، سند، مکونگ، یانگ تسه و زرد را تغذیه می نماید.

زمین به جز قطب شمال و جنوب، قطب دیگری هم دارد

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین، این رودخانه ها که در کنار هم برج آبی آسیا را تشکیل می دهند، تقریباً 40 درصد از جمعیت دنیا را تامین می نمایند. فلات تبت بعلاوه با تأثیر بر گردش جوی و راهنمایی الگوهای آب و هوایی، مانند موسمی تابستانی آسیا، در سراسر سیاره، نقش مهمی در سیستم آب و هوایی دنیای ایفا می نماید. و به نوبه خود، آب و هوا به طور اساسی بر فلات تأثیر می گذارد. پیش بینی آب و هوای گرم تر و مرطوب تر بر یخچال های طبیعی، پوشش برف، یخ های دائمی و پوشش گیاهی منطقه تأثیر می گذارد و بر زیست بوم های محلی و دنیای تأثیر می گذارد.

کشف اتفاقی یک سنگ ارزشمند/ عکس

قدرتنمایی کراس اور برقی تازه چری/ تلفیق قدرت و زیبایی/ عکس

جیان پینگ هوانگ و همکارانش آخرین تحقیقات مربوط به نقش فلات تبت و حساسیت به تغییرات آب و هوا را آنالیز نموده اند. اگرچه تحقیق در خصوص تأثیر فلات بر آب و هوا به دهه 1880 برمی گردد، پیشرفت های اخیر در داده های رصدی و مدل سازی عددی بینش تازهی ارائه می دهد.

محققان آنالیز خود را به شش بخش موضوعی تقسیم می نمایند که مشاهدات برهم کنش های زمین و جو، تغییرات سیستم آب وهوایی بر روی فلات تبت، تأثیرات فلات بر حمل ونقل گونه های جوی، نیروی حرارتی و دینامیکی فلات، مدولاسیون آن در آب و هوای دنیای، و تغییرات احتمالی آینده در اقلیم فلات و فشارها را شامل می گردد. برای مثال، آنها درباره تحقیقاتی بحث می نمایند که نشان می دهد چگونه فلات، آلاینده های سطحی را در طول باران های موسمی تابستانی آسیا به سمت تروپوسفر فوقانی راهنمایی می نماید. آنها بعلاوه نحوه جفت شدن فلات و موسمی را برای تأثیرگذاری بر الگوهای آب و هوایی دنیای در تابستان نشان می دهند، در حالی که در زمستان، آب و هوا را به وسیله تأثیرات خود بر امواج سیاره ای راسبی راهنمایی می نماید.

محققان مجموعه ای از نیازها را برای تحقیقات آینده شناسایی نموده اند:

بهبود جمع آوری داده ها برای درک کمی نقش آب و هوا بر گرمایش دیاباتیک در فلات

بهبود وضوح زمانی مشاهدات (به عنوان مثال ساعتی تا روزانه) برای مدل سازی دقیق تر فرآیندهای جوی مانند ابرها و بارش

بهبود سیستم های مدل آب و هوای منطقه ای و دنیای برای کاهش تعصب در نمایش آنها از فلات

ایجاد یک تصویر فیزیکی کامل از دینامیک آب و هوا و اثرات حرارتی فلات تبت بر اقلیم دنیای

محققان بعلاوه اضافه نموده اند که تمرکز بر این پیشرفت ها یاری می نماید تا درک کامل تر و سیستماتیک تری از فلات و جایگاه آن در آب و هوای فعلی و آینده به دست آورند.

منبع: phys.org

227323

منبع: خبرآنلاین

به "زمین به جز قطب شمال و جنوب، قطب دیگری هم دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمین به جز قطب شمال و جنوب، قطب دیگری هم دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید