حضور جدی چاشنی های محبوب شیرازی بر سر سفره ایرانی ها

به گزارش وبلاگ ویکی، غوره و لیمو با بهترین کیفیت ممکن در باغ های شهرهای فارس پرورش داده می شوند. بسیاری از این غوره ها و لیمو های آبدار طی فرآیندهایی سنتی تبدیل به آبغوره و آبلیمو می شوند که از سوغاتی های محبوب و شناخته شده شیراز و استان فارس هستند.

حضور جدی چاشنی های محبوب شیرازی بر سر سفره ایرانی ها

وبلاگ ویکی: مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با توصیه به اینکه به جای استفاده از نمک در پخت و پز از آبلیمو یا آبغوره استفاده شود ،گفت: نمک دریا دارای ید بسیار کم است و املاح موجود در آن نیاز بدن را تامین نمی کند و منشا تنظیم منیزیم، کلسیم و آهن نیست.

احمد رضا اسماعیل زاده مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز در این نشست با بیان اینکه پویش تغذیه سالم جنبه اطلاع رسانی دارد ، گفت: با توجه به اینکه خاک کشور دارای ید کم است، غنی کردن نمک ید از دستاوردهای وزارت بهداشت در سالهای گذشته بوده و تاکید داریم سازمان غذا و دارو به کارخانه ای اجازه ندهد نمک های بدون ید را تصفیه کنند.

وی افزود: نمک هایی که حاوی ید نیست دارای فلزات سنگین بوده و منجر به بیماریها و مسائل جدی از جمله سنگ کلیه می شود.

اسماعیل زاده با توصیه به اینکه به جای استفاده از نمک در پخت و پز از آبلیمو یا آبغوره استفاده شود ،گفت: نمک دریا دارای ید بسیار کم است و املاح موجود در آن نیاز بدن را تامین نمی کند و منشا تنظیم منیزیم، کلسیم و آهن نیست.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت با همکاری دولت و وزارت رفاه در راستای تغذیه سالم مردم از جمله برنامه امنیت غذایی، ارایه یارانه های غذایی برای افراد کم برخوردار و غیره را انجام می دهد.

همچنین معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای پویش ملی سلامت، اطلاع رسانی تغذیه سالم از اول بهمن سال جاری با موضوع نمک و شعار انتخاب همه، نمک کم، اما تصفیه شده ید دار در کشور اجرایی می شود.

آبلیمو و آبغوره سوغاتی های خوشمزه شهر شیراز

گفتنی است آبلیمو و آبغوره دو تا مهم ترین سوغاتی های خوشمزه شهر شیراز برای کسانی است که طعم ترش را دوست دارند. اگر طرفدار سالاد شیرازی هستید، بهتر است آبغوره ناب شیرازی را نیز خریده و استفاده کنید. البته غذاهای محلی چون آش آبغوره نیز در شیراز طبخ می شود که معمولا بعد مادرها از مراسم خاص آبغوره گرفتن آن را درست می کنند. می توانید دستور پخت آن را تهیه کرده و یک آش با طعم متفاوت درست کنید.

آبلیمو نیز جزو محصولات باکیفیت شیراز و پرفروش ترین سوغات آن است. اگر در تابستان به این شهر زیبا سفر کنید، می توانید لیمو و آبلیموهای تازه را خریداری کرده و به عنوان بهترین سوغات شیراز با خود ببرید.

از خوراکی های خاصی که می توانید به عنوان سوغاتی از شیراز به خانواده و دوستانتان ببرید آبلیمو و آبغوره شیراز است که بیشتر در جهرم و قیروکارزین تولید می شود. فارس را میتوان قطب تولید لیمو کشور دانست به لیموهای شیراز به دلیل آبدار بودنشان لیموی آب گفته می شود.

غوره و لیمو با بهترین کیفیت ممکن در باغ های شهرهای فارس پرورش داده می شوند. بسیاری از این غوره ها و لیمو های آبدار طی فرآیندهایی سنتی تبدیل به آبغوره و آبلیمو می شوند که از سوغاتی های محبوب و شناخته شده شیراز و استان فارس هستند. این محصولات سرشار از ویتامین C هستند. شیراز همان جایی است که می توانید در میان آبلیمو ها و آبغوره های طبیعی شنا کنید!

آبغوره خاصیت اسیدی دارد و در هضم غذاهای چرب و سنگین موثر است. همچنین طبع سردی دارد و دمای بدن را کاهش می دهد. لیمو هم می تواند بسیاری از مسائل گوارشی را حل کرده و خاصیت پاکسازی خون را دارد. همچنین ویتامین c موجود در آبلیمو و آبغوره پوست را جوان می کند و درخشندگی خاصی به آن می دهد.

منبع: توریسم آنلاین

به "حضور جدی چاشنی های محبوب شیرازی بر سر سفره ایرانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور جدی چاشنی های محبوب شیرازی بر سر سفره ایرانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید