ابررایانه Aurora اینتل با قدرت 2 اگزافلاپس، رقیب سرسخت سریع ترین ابرکامپیوترجهان خواهد بود

به گزارش وبلاگ ویکی، زومیت نوشت: ابررایانه Aurora از 21248 پردازنده Xeon و 63744 پردازنده گرافیکی بهره می برد و ازنظر قدرت پردازشی با سریع ترین ابرکامپیوتر دنیا برابری می نماید.

ابررایانه Aurora اینتل با قدرت 2 اگزافلاپس، رقیب سرسخت سریع ترین ابرکامپیوترجهان خواهد بود

اینتل پایان مشخصات کامل ابرکامپیوتر Aurora را اعلام نمود؛ دستگاهی که برای آزمایشگاه ملی آرگون در ایالات متحده طراحی شده است.

ابررایانه اینتل Aurora مدت زیادی به تعویق افتاده اما پایان مراحل ساخت آن درحال تکمیل است. این سیستم با پشتیبانی از سری Xeon CPU Max و Xeon GPU Max اینتل اکنون به توان پردازشی خارق العاده دو اگزافلاپس (Exaflop) رسیده، درحالی که هدف اولیه برای آن معادل یک اگزافلاپس بود. بدین ترتیب Aurora ازنظر قدرت با سریع ترین ابررایانه کنونی دنیا یعنی Frontier مجهز به پردازنده های AMD، برابری می نماید.

اینتل اعلام نمود Aurora درمجموع 10624 نود (Node) خواهد داشت که شامل 21248 پردازنده Xeon مبتنی بر خانواده Sapphire Rapids-SP و 3744 پردازنده گرافیکی مبتنی بر Ponte Vecchio می گردد. این ابرکامپیوتر بسیار قدرتمند از پهنای باند چشم گیر 2.12 پتابایت برثانیه و پهنای باند دوبخشی حداکثر 0.69 پتابایتی بهره می برد که رقمی دیوانه کننده است.

براساس اعلام WccfTech، ابرکامپیوتر Aurora به 10.9 پتابایت DRAM سیستمی، 1.36 پتابایت حافظه باندپهن پردازنده و 8.16 پتابایت حافظه باندپهن پردازنده گرافیکی مجهز شده است. DRAM سیستم به حداکثر پنهای باند 9.95 پتابایت برثانیه، DRAM پردازنده به حداکثر پهنای باند 30.5 پتابایت برثانیه و DRAM پردازنده گرافیکی به حداکثر پهنای باند 208.9 پتابایت برثانیه دست می یابد. این سیستم بعلاوه از 230 پتابایت حافظه ذخیره سازی بهره می برد که حداکثر پهنای باند آن به 31 ترابایت برثانیه می رسد و درمجموع براساس 1024 نود، پیکربدنی شده است.

ابرکامپیوتر Aurora اواخر امسال با حداکثر قدرت پردازشی 2 اگزافلاپس فعالیت خود را شروع خواهد نمود. این سیستم بعلاوه از جدیدترین مدل هوش مصنوعی Aurora بهره می برد و یک تریلیون پارامتر برای کاربردهای عملی ارائه می دهد.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "ابررایانه Aurora اینتل با قدرت 2 اگزافلاپس، رقیب سرسخت سریع ترین ابرکامپیوترجهان خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابررایانه Aurora اینتل با قدرت 2 اگزافلاپس، رقیب سرسخت سریع ترین ابرکامپیوترجهان خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید